Basis- en vervolgopleiding hoogbegaafdencoach

Veel scholen hebben programma’s of speciale modules voor hoogbegaafde leerlingen. Maar dat is niet genoeg. “De uitdaging voor de leraar of de leerkracht is het kind echt te zien”, stelt Esther de Boer die tal van scholen ondersteunt en onder meer trainingen en studiedagen verzorgt.

Esther de Boer adviseert, coacht, traint én publiceert. Zo is ze mede-auteur van het boek ‘Een andere kijk op hoogbegaafdheid’. Ook staat mede op haar naam de op veel pabo’s gebruikte publicatie ‘Werken met begaafde leerlingen in de klas’.

Op 12 en 13 maart 2025 starten de nieuwe uitvoeringen van de basisopleiding en de vervolgopleiding Hoogbegaafdencoach. 

Breder kijken

Naar schatting heeft 10% van de leerlingen in het po en vo kenmerken van hoogbegaafdheid. Een hoogbegaafd kind heeft cognitieve uitdaging nodig. Maar voor een goede ondersteuning is meer nodig, vertelt Esther. “Cognitief gezien zie je bij hoogbegaafde leerlingen kenmerken als snel denken, grote denkstappen maken. Maar je moet breder kijken: er is ook een ‘zijns-kant’.  Hoogbegaafden zijn vaak kritisch en hebben vaak een hoge lat, een sterke gevoeligheid en een groot rechtvaardigheidsgevoel. Als bijvoorbeeld bij een spel kinderen zich niet houden aan de spelregels, dan kan een hoogbegaafd kind daarover echt een discussie aangaan bij de medeleerlingen en de  leraar. Als je als leraar weet dat dit rechtvaardigheidsgevoel meespeelt, kun je daar in je bejegening van het kind op anticiperen.”

Positief zelfbeeld

Daarmee kaart Esther een belangrijk aandachtspunt aan voor de leerkracht of docent. Een hoogbegaafd kind heeft uitdaging nodig én begrip. “Het ontwikkelen van een positief zelfbeeld is heel belangrijk. Daarvoor is een open houding nodig naar het kind toe en het vertrouwen geven: ‘het gaat jou lukken en soms moet je daarvoor écht oefenen’. Het label hoogbegaafdheid hoeft niet per se centraal staan. Het gaat erom wat het kind nodig heeft.”

Ruimte krijgen

In de benadering van Esther staan centraal de vragen: hoe kan het hoogbegaafde kind zich het beste ontwikkelen en wat is daarvoor nodig? Esther: “Het kind moet zich echt begrepen voelen. Hiervoor is het belangrijk dat er meer kennis is bij leraren en leerkrachten over wat het is om hoogbegaafd te zijn. De uitdaging is het kind te begeleiden in zijn ontwikkeling. Veel scholen hebben programma’s of modules voor hoogbegaafde leerlingen. Maar dat is niet genoeg. Het kind wil gezien worden zoals hij of zij is. Het gaat om bejegening, om contact en om echt ruimte krijgen om je te ontwikkelen.”

Er is binnen de opleidingen veel ruimte om zelf casuïstiek in te brengen. Esther: “De theorie die ik behandel is actueel en direct bruikbaar. Door het werken met cases komt alles dichtbij en krijgt de deelnemer veel nieuwe ideeën.  De cursus kan ook geheel op maat worden gemaakt. Met door de school zelf gekozen accenten, zoals veel aandacht voor coachingstechnieken of een sterke nadruk op beleidsmatige aspecten van het onderwijs aan hoogbegaafde leerlingen.

Leestips