De kansen en mogelijkheden van tieners
In een interview met Het Parool pleit Jelle Jolles voor een nieuwe benadering van tieners.
“Bijna alles in de hersenen is trainbaar. Dat betekent dat als je een goede leer- en leefomgeving hebt, als ouders goede voorwaarden scheppen waarbinnen je ervaring kunt opdoen, je sneller leert en het brein zich beter ontwikkelt. Als je opgroeit met twee lieve ouders maar met weinig speelgoed of zonder boeken, of met ouders die nooit met je praten omdat ze pas na acht uur ’s avonds doodmoe thuiskomen, dan gebeurt het omgekeerde. Die kinderen kunnen in potentie een heel hoge intelligentie hebben, maar ze lopen achter in hun ontwikkeling. Dat zijn traag groeiende bomen. Door een goede omgeving, een goede school, een buurvrouw, de sportvereniging kunnen ze een sprintje trekken en even slim en vaardig eindigen als kinderen die die mogelijkheden eerder in hun ontwikkeling hebben gehad. Maar dan is het wel belangrijk dat je bijvoorbeeld een leraar treft die ziet dat je een traag groeiende boom bent die ook de hoogste boom kunt worden.”
Na het succes van zijn boek ‘Het tienerbrein’ schreef emeritus-hoogleraar neuropsychologie Jelle Jolles ‘Leer je kind kennen’. Een boek over ontplooiing, leren, denken en het brein. Hierin besteedt hij ruim aandacht aan de executieve functies. “De executieve functies zijn essentieel voor het cognitief leren en zijn de sleutel tot sociaal leren en de persoonlijke groei en ontplooiing van leerlingen”, stelt Jelle Jolles in een uitgebreid artikel dat gebaseerd is op een interview met KPC Groep. Het artikel is hieronder gratis te downloaden.