Werkgeluk, passie en vitaliteit in het onderwijs
In deze tijd van personele schaarste is een belangrijke vraag: hoe kun je als school je medewerkers vitaal en betrokken houden. Het draait hierbij niet alleen om gezondheid, maar ook om erkenning, passende taken en een werkomgeving die blijft inspireren.
Werkgeluk en passie voor onderwijs onder druk?
Werkdruk en administratieve lasten kunnen het werkgeluk en de passie voor onderwijs onder druk zetten. Hoe houd je het vuur brandend? Bart van Linder deelt zijn inzichten hierover in het nieuwe programma ‘Herontdek je onderwijspassie’. Ontdek hier meer over het programma.
KPC Groep en Stavoor: ondersteuning voor scholen
Samen met Stavoor ondersteunt KPC Groep scholen en besturen op het gebied van vitaliteit, duurzame inzetbaarheid, motivatie en betrokkenheid. Download de gratis infographic Het huis van werkvermogen om binnen je school of team het gesprek aan te gaan over werkklimaat, werkgeluk en groeimogelijkheden en lees meer over wat wij kunnen betekenen. Wil je meer weten? Neem contact op met Walter van den Elsen.
“Ouder worden is een fase van oogst”
Het aantal oudere medewerkers neemt toe. Ook in het onderwijs. “Ouder worden is geen synoniem voor verval, het is juist een fase van oogst,” aldus Nele Jacobs, hoogleraar levenslooppsychologie aan de Open Universiteit. Onze samenwerkingspartner Stavoor sprak met haar. Een punt dat Nele scherp wil neerzetten: we moeten ophouden om naar veroudering te kijken als een proces van aftakeling en verlies van cognitieve capaciteiten. Nele: “Ik plaats daar graag het beeld naast dat ouderen, juist door het feit dat ze ouder zijn, bepaalde waardevolle assets, capaciteiten, talenten ontwikkelen. Gekristalliseerde intelligentie gebaseerd op ervaring en wijsheid. Dit maakt hen vaak beter in staat om complexere situaties te bestuderen, te reflecteren, en betere oplossingen te vinden. Dit vermogen onderscheidt ouderen van jongeren die nog niet over die ervaring beschikken. Ouderen hebben een pakket aan ervaring en veerkracht dat hen waardevol maakt voor organisatie en samenleving.”