

Duurzame inzetbaarheid in het voortgezet onderwijs: “nog veel kansen om te benutten”
Het behouden van medewerkers en het investeren in hun duurzame inzetbaarheid is een van de grootste uitdagingen in het voortgezet onderwijs. Scholen zien steeds vaker het belang van duurzame inzetbaarheid in, maar de praktische uitwerking en borging hiervan is vaak nog in ontwikkeling, constateert Walter van den Elsen.
Walter: “Uit recent onderzoek van Voion blijkt dat veel scholen werken aan beleid rond duurzame inzetbaarheid, maar dat er vaak nog geen structureel inzicht is in de behoeften van medewerkers. Daardoor missen zij kansen om effectief en gericht te investeren in hun vitaliteit, motivatie en loopbaanontwikkeling.”
“Veel scholen baseren hun visie op duurzame inzetbaarheid op inspirerende praktijkvoorbeelden, wetenschappelijke modellen en theorieën. Bij KPC Groep maken we graag gebruik van het Huis van Werkvermogen, een model ontwikkeld door de Finse professor Juhani Ilmarinen. Dit model helpt om duurzame inzetbaarheid gestructureerd en integraal te benaderen.”
Vijf aanbevelingen voor duurzaam inzetbaarheidsbeleid
Om scholen te ondersteunen bij de ontwikkeling van hun beleid, delen we vijf belangrijke aanbevelingen. Deze pijlers vormen de basis voor het creëren van een gezonde, vitale en toekomstbestendige schoolorganisatie.
1. Zorg voor een integraal beleid
Een effectief beleid begint met een heldere (bestuurlijke) visie op duurzame inzetbaarheid en meetbare doelstellingen. Zorg ervoor dat alle lagen van de organisatie betrokken zijn bij de uitvoering en creëer een lerende cultuur waar ruimte is voor experimenten en innovatie. Samenwerken, evalueren en verbeteren zijn daarbij sleutelwoorden.
2. Ondersteun teamleiders en sectievoorzitters
Teamleiders en sectievoorzitters vervullen een cruciale rol als schakel tussen de organisatie en medewerkers. Geef hen de juiste tools, tijd en ruimte om deze rol goed te vervullen. Het versterken van hun leiderschapsvaardigheden is essentieel om medewerkers te motiveren en te begeleiden bij hun duurzame inzetbaarheid.
3. Bevorder de eigen regie van medewerkers
Medewerkers die zelf regie nemen over hun werk en loopbaan zijn vaak betrokkener en veerkrachtiger. Bied hen de mogelijkheid om maatwerktrajecten te volgen die aansluiten bij hun persoonlijke behoeften en leervragen. Faciliteer experimenten en stimuleer initiatieven vanuit de medewerkers zelf.
4. Experimenteer met oplossingen voor werkdruk
Werkdruk blijft een van de grootste belemmeringen voor duurzame inzetbaarheid. Maak gebruik van inzichten uit de positieve psychologie en zoek samen met medewerkers naar een betere balans tussen energiebronnen en stressoren. Blijf interventies evalueren en stel bij waar nodig om impact te vergroten.
5. Monitor de duurzame inzetbaarheid
Inzicht in de behoeften en inzetbaarheid van medewerkers van medewerkers is cruciaal. Dit vraagt om meer dan het jaarlijkse functioneringsgesprek. Maak gebruik van specifieke benchmarktools en kleinschalige metingen, zoals themagroepen of gerichte scans, om de vinger aan de pols te houden.
Wil je aan de slag met duurzame inzetbaarheid op jouw school? Neem contact met ons op voor advies, inspirerende praktijkvoorbeelden en ondersteuning bij het opzetten van een toekomstbestendig inzetbaarheidsbeleid. Samen zorgen we voor vitale en betrokken medewerkers in het voortgezet onderwijs.