De lerende organisatie

In onze benadering van professionele ontwikkeling draait het om de organisatie als geheel. Dat gaat verder dan nieuwe kennis opdoen en vaardigheden verbeteren. De school als professionele leergemeenschap gaat ook over:

  • het doorontwikkelen van het professionaliseringsbeleid;
  • het creëren van een cultuur die innovatie en onderzoek en nieuwsgierigheid stimuleert;
  • management development. 

Doorontwikkelen van professionaliseringsbeleid

Een hogere kwaliteit van uw onderwijs. Een meer professionele cultuur in de school. Uw professionaliseringsactiviteiten naar ‘the next level’ brengen met een huisacademie.

Voor dit soort thema’s schakelen opdrachtgevers ons in. Beleid opzetten voor het leren en ontwikkelen van onderwijsprofessionals is een expertisegebied van KPC Groep.  Graag delen we onze kennis en inzichten en helpen we u uw professionaliseringsactiviteiten meer impact te geven. Dit doen we vanuit verschillende rollen en steeds passend bij de context van de vraag. Als adviseur, als coach, als onderzoeker of als critical friend.

In onze masterclasses ontwikkelt u de belangrijkste kennis en vaardigheden op het gebied van professionaliseringsbeleid. Het praktische programma en de (voorbereidings-)opdrachten helpen u om het professionaliseringsbeleid van uw eigen schoolorganisatie onder de loep te nemen en naar een hoger niveau te brengen. De masterclasses kunnen ook geheel op maat verzorgd worden.

Psychologische veiligheid en Werken in teams

Er bestaat een sterke relatie tussen leercultuur en psychologische veiligheid. Psychologische veiligheid verwijst naar de mate waarin individuen zich veilig en comfortabel voelen om ideeën te delen, feedback te geven en vragen te stellen. Door te investeren in psychologische veiligheid, creëert een school een positieve leeromgeving die bijdraagt aan de ontwikkeling en groei van alle professionals. Leidinggevenden spelen hierin een sleutelrol.

Management development

Leidinggevenden en toekomstige leidinggevenden opleiden binnen een onderwijsorganisatie. Daarvoor ontwikkelen we programma’s die zich richten op verschillende aspecten van leiderschap en de verschillende fases van de loopbaan van leidinggevende. Daarbij hebben we veel oog voor het ontsluiten van het eigen potentieel van de organisatie en het ontwikkelen van de organisatie als kweekvijver voor nieuwe leidinggevenden. 

Interessant: oriëntatie leidinggevenden in VO

Klantencase: schoolbestuur OMO

    “Wij waren al een tijd van plan om de professionalisering van onze mensen een extra impuls te geven. We kregen het niet goed van de grond. Het ontbrak aan een goed doordachte aanpak. De bal begon pas te rollen toen we met KPC Groep in gesprek raakten.”

    Jeroen van den Oord, directeur van het Techniek en Design College Zeeland


    Zeven sleutels voor professionalisering met impact

    In deel 1 van dit whitepaper reiken we bouwstenen aan voor het ontwerpen van professionalisering.

    Whitepaper ‘Professionaliseren met impact’ (deel 1)

    Hoe kom je tot een effectief en efficiënt professionaliseringsbeleid?

    Over psychologische veiligheid