Strategie en verandermanagement
Beweging en verandering. Dat zijn constanten in onderwijsorganisaties. Onze onderwijsorganisatie-adviseurs hebben veel ervaring met de opzet en begeleiding van ontwikkel- en verandertrajecten. Of het nu gaat om strategie- en organisatievraagstukken, de ontwikkeling van professionele samenwerkingsrelaties of de ondersteuning van interne ontwikkelteams: altijd is het vertrekpunt uw ambitie of probleem. Met onze aanpak zorgen we voor eigenaarschap, creëren we draagvlak en komen we samen met opdrachtgevers tot doorbraken. Complexe vraagstukken dagen ons uit. We voorzien ze van maatwerk-oplossingen die impact hebben op de kwaliteit van de organisatie, de samenwerkingsrelaties en het primaire proces.
Kernthema’s binnen onze dienstverlening zijn:
- Strategie- en organisatieontwikkeling
- Samenhang en samenwerking
- Onderwijsvernieuwing en -innovatie
Strategie- en organisatieontwikkeling
We worden ingeschakeld bij een breed spectrum van vraagstukken. Van krimp- en formatieproblematiek tot vragen rond governance, leiderschap, visie en kernwaarden. Onze professionals adviseren, coachen, begeleiden projecten en vervullen de rol van klankbord.
Selectie uit opdrachten:
- Begeleiding ‘heidagen’ scholengroep in het VO
- Begeleiding bij scenario-ontwikkeling schoolbestuur in krimpregio
- Projectleiding schoolbrede vakwerkplannen 2.0.
- Begeleiding bij vormgeven aan professionaliseringsbeleid en interne academie
Samenhang en samenwerking
Onderwijs organiseren en onderwijs maken is mensenwerk. De samenhang en samenwerking tussen en binnen de organisatieonderdelen, afdelingen, teams en werkprocessen is cruciaal om te komen tot resultaten en is een voorwaarde voor werkplezier Dat geldt voor directieteams maar evenzeer voor onderwijsteams en de samenwerking met nieuwe partners zoals bij fusies. Cultuur is daarbij een sleutelfactor. Onze professionals onderzoeken, adviseren begeleiden onderwijsorganisaties bij het vormgeven, verbeteren of herstellen van effectieve samenwerkingsrelaties.
Selectie van opdrachten:
- Vitaliseren samenwerking binnen directieteam
- Post-fusietraject: creëren van eenheid in verscheidenheid tussen de betrokken teams
- Samenwerking binnen ‘teams in trouble’ verbeteren
- Teambuilding in nieuw geformeerd directieteam
- Mediation
Onderwijsvernieuwing en -innovatie
We geloven in de ontwikkelkracht van onderwijsprofessionals. Veel onderwijsorganisatie kiezen voor het werken met interne ontwikkelteams en investeren zo in het lerend vermogen binnen de eigen organisatie. Als tijdelijke ‘buitenboordmotor’ brengen we vernieuwingen en innovaties in de versnelling. Onze adviseurs begeleiden ontwikkel- en projectteams bij het realiseren van hun doelstelling of opdracht. Als procesbegeleider, critical friend, inhoudelijk expert, penvoerder of facilitator.
Selectie van opdrachten:
- Begeleiding van interne werkgroepen rondom o.a. werkdrukverlaging, omgaan met docententekort, onderwijskwaliteit en krimp, flexibel inzetten van onderwijstijd
- Van visie naar gebouw trajecten– met team zorgdragen voor de onderwijskundige invulling van het programma van eisen bij bouwplannen
- Ontwerp en (opstart)begeleiding van professionele leergemeenschappen
- Herinrichting van het primair proces (o.m. groepsdoorbrekend werken; werken met leerpleinen).
Adviseurs
Hilde Adriaenssens: governance; coaching; management development
Ton Bruining: HRD; innovatiemanagement; executive coaching
Hans Burgmans: strategie; bedrijfsvoering; organisatieontwikkeling
Tom Koot: mediation; leiderschaps- en teamontwikkeling; executive coaching
Sandra Loos: managementontwikkeling; werving & selectie; kwaliteitszorg
Morris Oosterling: bestuur en toezicht; leiderschap; kwaliteitsborging
Tessa Pierik: verandermanagement; leiderschap; inclusiever onderwijs en zorg
Janke van der Zaag: interim-management: governance; positionering; interne organisatie
Annemiek Staarman: Kwaliteit van onderwijs en organisatie, audit en voorbereiding op inspectiebezoek, schoolplan, onderwijsinnovatie
Ad van Acht: Bedrijfsvoering, financiën, ondersteunende processen
Walter van den Elsen: Leiding geven aan professionals, werken in teams, organisatiecultuur
Stel hier uw vraag
Vul onderstaand uw gegevens in. Op basis van uw vraag neemt een van onze adviseurs snel contact met u op.
Verhalen uit de bestuurskamer
De aan KPC verbonden bestuursadviseurs houden zich bezig met vraagstukken rond leiderschap, verandermanagement, organisatieontwikkeling en cultuurverandering. In de reeks 'Verhalen uit de bestuurskamer' beschrijven ze fictieve verhalen en gebeurtenissen maar wel gebaseerd op de dagelijkse adviespraktijk en opgehaald uit gesprekken met verschillende bestuurders, rectoren en directeuren. Bedoeld als inspiratie en als prikkels voor reflectie.
Whitepaper Begroten in onzekere tijden
Voor het bestuur/de directie en de Raad van Toezicht van een school is het van cruciaal belang dat het onderwijsproces goed kan blijven lopen. Die stabiliteit kan in het geding komen als gevolg van financiële tegenvallers, zeker als die onvoorzien zijn. Een begroting en meerjarenbegroting helpen om zicht en grip te houden op de financiën van de school/scholengroep.
Boekbespreking Handboek HRD
Ton Bruining, netwerkpartner van KPC Groep, bespreekt de inmiddels derde editie van het handboek HRD. Hierin onderstreept hij het belang van de aandacht voor het leren en ontwikkelen van zowel de mensen die in het onderwijs werken als de onderwijsorganisaties.
Artikel Kwaliteitscultuur
In dit artikel ontrafelt Annemiek Staarman de essentie van een kwaliteitscultuur in onderwijsorganisaties. Ze staat stil bij de kritische factoren van een sterke kwaliteitscultuur, bij wat er nodig is om zicht te krijgen op de kwaliteit in de school en de rol van de kwaliteitsmedewerker.
Onderwijs vanuit een waardenkader
Geïnspireerd door filosoof Harry Kunneman spreekt Ton Bruining vaak over ‘onderwijs dat werkt, dat deugt en deugd doet’. Een artikel over dit driedimensionale perspectief op onderwijs. In dit artikel gaat Ton Bruining onder meer in op meerlagige kennis in de onderwijspraktijk, wereldgericht onderwijs, de disbalans tussen ‘de bedoeling’ en ‘het systeem’ en gedeeld leiderschap.