Training ‘In gesprek met ouders’: effectieve gespreksvoering bij lastige gesprekken
Het merendeel van de gesprekken met ouders verloopt prettig en in goede sfeer. Toch zijn er soms gesprekken die als lastig worden ervaren en waarbij handelingsverlegenheid ontstaat. KPC Groep verzorgt voor onderwijsteams en Huisacademies met regelmaat de training In gesprek met ouders. Op 7 oktober is er een open training. Wat zijn de leervragen van deelnemers en wat levert de training hen op. We maakten een rondgang.
We spreken met drie eerdere deelnemers: Jeroen van der Bij (geschiedenisdocent), Marrit de Vries (docent lichamelijke opvoeding) en Clarissa van der Poel (docent biologie). Wat ze alle drie benadrukken: Marrit: “Ik heb een paar keer een gesprek gehad dat ik achteraf dacht: ik had dat anders moeten zeggen. Soms ook gesprekken waarbij ik me overrompeld voelde: wat gebeurt mij nou? Waarom reageert deze ouder zo boos? Ik kan wel een boek over gespreksvoering lezen maar dan blijf je hangen in de theorie. De training was zeer praktisch. Ik heb veel geleerd van Karin van Wezel en de tijd vloog voorbij.”
Mondige ouders
De training die Clarisse volgde bestond uit een serie van drie dagdelen met onderwerpen als contact maken en relatievorming in gesprekken, het voeren van slecht nieuws gesprekken, het geven en ontvangen van feedback en het bewust sturen op sfeer. Clarissa van der Poel: “Mijn teamleider bood deze opleiding aan. Ik heb me meteen ingeschreven. Je merkt dat ouders bepaalde verwachtingen hebben en ook mondiger zijn. Deze training gaf mij inzichten hoe ik pittige gesprekken beter kan leiden en zo kan sturen dat het niet escaleert. Ouders kun je niet zomaar veranderen. De sleutels liggen toch vooral bij jezelf als docent of mentor en hoe je communiceert en reageert. Vooral de laatste cursusdag vond ik erg waardevol. Als het escaleert ga je vaak in de tegenaanval en kom je dus tegenover elkaar te staan. Terwijl je veel meer in de ‘wij-positie’ zou moeten zitten. Wat ik van trainer Karin van Wezel leerde is dat het belangrijk is dat ouders even de ruimte krijgen om stoom af te blazen en dat je hen laat weten dat je begrijpt wat ze melden. En dat je hen van daaruit meeneemt in het ‘wij-verhaal’.”
Mechanismen
Het was niet vanuit handelingsverlegenheid dat Jeroen van der Bij zich inschreef voor deze training. “Ik wil graag blijven leren, sta graag open voor nieuwe dingen en vroeg me af of ik iets nieuws kon oppikken.” Uit Jeroens reactie blijkt dat dit inderdaad het geval is. De kennis die hij vergaarde is zeker nuttig, vertelt hij. “Ik heb nu meer zicht gekregen op de mechanismen waarom ouders reageren zoals ze reageren als ze zich zorgen maken over hun kind. Deze training leerde me dat veel van die mechanismen in gesprekken met ouders óók passen in de context van gesprekken met collega’s en leidinggevenden. Mijn bewustwording is vergroot hoe bepalend je toon en intonatie kan zijn en wat dat doet met een ander. Een ander bijeffect van deze training voor mij was dat je collega’s, ook die van de Tienerschool, op een andere manier ontmoet.”
Diepte ingegaan
Wat uit de gesprekjes met deze docenten en mentoren ook naar voren komt: een gesprek met ouders dat niet goed loopt, kan soms tussen de oren blijven zitten en je als docent of mentor ook onzeker maken. Marrit: “Het fijne van deze training was dat je kon oefenen met lastige gesprekken in een veilige situatie. En die oefeningen waren geen toneelstukjes. Er was een hele goede trainingsacteur die het oefenen heel realistisch maakte. Wat ik vooral meeneem? Ik heb geleerd om onbevooroordeeld het gesprek in te gaan. En dat bij slecht nieuws ouders de tijd moeten krijgen. Als ze boos worden ligt dat niet aan mij als boodschapper. Stiltes laten vallen kan dan heel belangrijk zijn. Voor mij voelt dat misschien ongemakkelijk, voor ouders juist niet. Die moeten op zo’n moment in het gesprek dingen voor zichzelf verwerken. Wat ik ook meenam: je hoeft als docent niet altijd de fout bij jezelf te zoeken als het gesprek niet goed loopt. Als iemand boos was, dacht ik vaak: ik heb het zeker niet goed gedaan. Dat zorgt dan soms voor onzekerheid.” Jeroen vult aan: “Mensen durfden zich in de bijeenkomsten naar elkaar toe open te stellen voor dingen die ze lastig vinden. Er hing een heel veilige en open sfeer in deze bijeenkomsten waardoor mensen zich durfden te uiten. Ook met een stukje humor en zelfspot. Die sfeer is vanaf de start van de training prettig door Karin neergezet. Die veiligheid en sfeer waren voorwaarden om met elkaar de diepte in te kunnen gaan.”
Op 7 oktober is er een open training. De inschrijving is gestart.
Liever geheel op maat en in je eigen Huisacademie? Stuur een mail naar info@kpcgroep.nl