Marjolein van Oenen op congres Stichting Lezen
Onze netwerkpartner Marjolein van Oenen verzorgt op 5 april een sessie over beter begrijpend leesonderwijs op het congres van de Stichting Lezen.
De sessie heeft als titel:‘Werken aan verandering: beter begrijpend leesonderwijs introduceren en borgen’. In haar congresbijdrage gaat Marjolein van Oenen in op vragen als: Wat is er nodig op een basisschool om te gaan werken aan effectief begrijpend leesonderwijs vanuit een nieuwe visie en met een andere didactiek? En hoe komt de gedragsverandering die daarbij nodig is tot stand? Deze sessie bespreekt deze vragen en geeft verder inzicht in de rollen binnen en buiten het schoolteam waaronder de mogelijke rol van de leesconsulent.
Over Marjolein van Oenen
Marjolein van Oenen begeleidt scholen in het primair en voortgezet onderwijs bij het herinrichten en vormgeven van het leesonderwijs. Haar eigen ervaring als leerkracht en taalcoördinator zorgt ervoor dat zij effectief kan aansluiten bij de dagelijkse praktijk. Marjolein: “Verbeteren van het leesonderwijs kent geen makkelijke oplossingen en juist die complexiteit daagt me uit met scholen te zoeken naar dat wat past en mogelijk is.”
Of het nu gaat om het vergroten van het didactisch repertoire van de leerkracht of het ontwikkelen van visie en beleid, Marjolein van Oenen luistert graag naar de behoeften en wensen van de school om vanuit een waardevolle relatie samen te werken aan beter leesonderwijs voor leerlingen.
Over het jaarcongres
Het jaarcongres van de Stichting Lezen dat als centraal thema heeft ‘Lezen Centraal toen, nu in de toekomst’ vindt plaats in het Beatrix Theater in Utrecht. Keynotesprekers zijn onder meer Gert Biesta, Maynooth University en University of Edinburgh, en Eliane Segers, Twente Universiteit en Radboud Universiteit Nijmegen. Voor meer informatie over het congres klik hier.
Ook interessant: