Meer psychologische veiligheid in je team

Het klinkt tegenstrijdig: goed presterende teams melden juist meer fouten. Dat zit zo.

Door de open en veilige cultuur durven teamleden zich eerder uit te spreken over fouten en vergissingen. In deze teams kan men het interpersoonlijke risico nemen om fouten aan de kaak te stellen. Daardoor wordt tijdige bijsturing mogelijk en kan erger voorkomen worden. Omgekeerd geldt dat als in de school- of teamcultuur mensen denken dat een fout hen wordt aangerekend, ze fouten liever niet melden.

Deze inzichten komen voort uit wetenschappelijk onderzoek van Amy Edmonson. Ze muntte de term ‘psychologische veiligheid’. Talloze praktijkvoorbeelden en wetenschappelijk onderzoek tonen aan dat voor een positief en stimulerend werkklimaat voldoende psychologische veiligheid nodig is. Leidinggevenden vervullen daarin een essentiële rol.

Onze netwerkpartner Walter van den Elsen verzorgt o.a. werksessies waarin hij leidinggevenden wegwijs maakt in de inzichten en instrumenten die je nodig hebt om binnen je team psychologische veiligheid te creëren en onderhouden. Deelnemers gaan de deur uit met een concreet plan van aanpak voor het team.

De werksessies staan hoog aangeschreven

Zo verzorgde Walter de afgelopen tijd sessies voor de Avans Academie in Breda en voor het Reynaertcollege in Hulst.

  • Tina Hoogstraten, directeur Avans Academie voor Welzijn, Educatie en Gezondheid: “Walter heeft ons directieteam vakkundig begeleid om het thema psychologische veiligheid in teams te bespreken. We kwamen er samen op uit dat we de term lerende organisatie de lading beter vinden dekken. Deze dag hebben we dankzij Walter veel geleerd.”
  • Coen Raas, algemeen directeur Reynaertcollege: “Een zeer geslaagde dag met ons MT. Inzoomen en uitzoomen, zowel op praktijk als theorie. Een goede sfeer, ruimte voor elkaar én inhoud. Dit met deskundige en persoonlijke begeleiding en ondersteuning.”

Walter van den Elsen verzorgt geheel op maat sessies.  
Op 6 november organiseren we een sessie met open inschrijving.