Liane van de Braak
“Ik heb een brede ervaring in het vmbo, mbo en het hbo. Die ervaring heb ik opgebouwd vanuit functies en rollen als die van docent, projectleider en innovator. Momenteel ben ik actief als lerarenopleider. Dat zie ik als een enorm privilege. Ik geniet ervan om startende docenten enthousiasme voor het onderwijs mee te geven. Én een goed gevulde rugzak die ze kunnen gebruiken in hun onderwijspraktijk.”
“Zelf gedij ik het beste in een dynamische omgeving. Een omgeving waarin men niet bang is te veranderen, uitdagingen aan te gaan en men altijd op zoek is naar hoe de dingen beter kunnen. Niet veranderen om het veranderen maar veranderen omdat het beter kan.”
“Het beroepsonderwijs heeft een speciaal plekje in mijn hart. Studenten die tussen de pubertijd en adolescentie zitten. Het mbo kent een enorme dynamiek en moet studenten voorbereiden op een arbeidsmarkt waarin de veranderingen soms enorm snel gaan. Dat vergt leeractiviteiten die aansluiten bij het werkveld en die studenten echt uitdagen. Onze samenleving heeft behoefte aan praktische beroepen en heeft de vakmensen van het mbo hard nodig.”
“Ik ben ervan overtuigd dat iedereen, jong of oud, wil leren en zich verder wil ontwikkelen. De docent moet dit mogelijk maken. Het is de opdracht van iedere onderwijsorganisatie en ieder opleidingsinstituut om het onderwijs zo in te richten dat iedere leerling of student kan groeien. Hoe mooi is het wanneer je een leerling of student een ervaring kan meegeven waar hij het jaren later nog over heeft? Dan maak je het verschil!”
“Niet veranderen om het veranderen; veranderen omdat het beter kan”
- betekenisvol en beroepsgericht leren;
- activerende didactiek;
- ruime aandacht voor samenwerkend en ontwikkelingsgericht leren.
Mbo. Verschillende projecten met betrekking tot beroepsgericht onderwijs. Zoals het opzetten van integrale beroepsgerichte leerlijnen en projecten op het gebied van beroepsgericht avo-onderwijs. Daarbij staat aandacht voor motivatie centraal. Dit vertaalt zich onder andere in:
Publicaties
Blogs
Reflectief vermogen als onmisbaarheidsfactor voor uitdagend onderwijs. Laatste deel in een drieluik over uitdagend onderwijs door Liane van de Braak, netwerkpartner van KPC Groep.
Regelmatig hoor ik docenten klagen dat leerlingen niet vooruit te branden zijn, dat ze een korte uitleg niet kunnen volgen en dat zoveel afwezig en/of niet gemotiveerd zijn.
In een drietal blogs neem ik je mee in hoe uitdagend onderwijs een antwoord kan zijn op de vraag hoe leerlingen te motiveren en te activeren.