Marjolein van Oenen
“Beter (taal- en lees)onderwijs voor de leerlingen. Dat is een thema waar ik me sterk op richt. Of het nu gaat om ontwikkeling van visie en beleid of professionalisering van leerkrachten; op velerlei manieren sta ik scholen en teams ter zijde. Als adviseur, als trainer of als sparringpartner. Verbeteren van taalonderwijs is geen abc-tje. Het daagt me uit de complexiteit van vragen af te pellen en structuur en overzicht aan te brengen.”
“Vanuit mijn eigen ervaring als leerkracht en taalcoördinator, ken ik het klappen van de zweep. Hierdoor kan ik snel en effectief aansluiten bij de dagelijkse praktijk van de schoolteams, oplossingen ontwikkelen en bijdragen aan de professionele ontwikkeling van leerkrachten.”
“De scholen waarmee ik samenwerk noemen mijn werkwijze doelgericht en gestructureerd. Bij elke opdracht opnieuw merk ik hoe belangrijk inlevingsvermogen is. Echt luisteren naar de behoeften en wensen van de school. Mijn ervaring is dat dit de basis legt voor waardevolle samenwerkingsrelaties met leerkrachten en teams.”
“Heldere handvatten voor beter taalonderwijs”
- Diverse maatwerktrajecten op po-scholen met als doelen verbetering van de leerkrachtvaardigheden, los leren komen van de methode en het ontwikkelen van beleid
- Leiding geven aan een PLG waarbij een quickscan begrijpend lezen is ontwikkeld
- Ontwikkeling taalleesvisie met schoolteams
- Begeleiding en advisering ontwikkeling taalbeleid in PO en VO
- Co-auteur methode Actief Leren Lezen Begrijpend lezen
- PABO-docent NCOI (incompany traject)
- Trainingen bewegend leren met insteek afstemming op het onderwijsaanbod (ook incompany)
- Ontwikkelen schoolvisie op digitale geletterdheid; verbeteren van de effectiviteit van de inzet van digitale tools. Project i.s.m. ouders, leerlingen en leerkrachten.
Publicaties
Blogs
Wat leerkrachten vooral nodig hebben is vertrouwen in hun ontwikkelkracht en vakmanschap en - ja laat ik dat ook maar zo benoemen - meer liefdevolle en meer genuanceerde woorden.
In april vond in het Beatrixtheater in Utrecht het congres Lezen Centraal van stichting lezen plaats. Ik had de eer om tijdens het middagprogramma een deelsessie te verzorgen. Een terugblik.
"In de afgelopen maanden was ik op een tiental scholen met besturen, directies, leerteams, werkgroepen en leerkrachten in gesprek over leesonderwijs." Marjolein van Oenen deelt haar waarnemingen.
Iets bedenken vanuit de wetenschap en zeggen hoe het moet is één ding. Maar dat is niet het hele verhaal. Ga eens in de schoenen van de leerkracht staan.
Recent noemde Merel van Vroonhoven begrijpend lezen in een artikel zelfs een ‘ware martelgang’ (De Volkskrant, 2022). Persoonlijk vind ik dat wat te kort door de bocht.