Pieter Jan Hiemstra

“Leerlingen ondersteunen voor wie leren niet vanzelfsprekend is. Dat loopt als een rode draad door mijn onderwijsloopbaan. Leren is werken en werken is leren. Daarom vind ik het belangrijk om als docenten elkaars kwaliteiten te herkennen en erkennen. Op basis van verbondenheid, autonomie en vertrouwen in competenties van anderen kunnen we onderwijs duurzaam verbeteren.”

“The most valuable resource that all teachers have is each other. Without collaboration our growth is limited to our own perspectives’. Deze uitspraak van de Amerikaanse onderwijskundige Robert John Meehan is voor mij een belangrijke inspiratiebron en leidraad.”

“Werkend leren. In het praktijkonderwijs en het VSO is dat een ‘must’ voor de leerlingen. Op het VSO en ook in het praktijkonderwijs was en ben ik betrokken bij curriculumontwikkeling gericht op het leren in de praktijk. Het geeft mij veel voldoening als we daar met z’n allen in slagen. Maar vooral wanneer óók bij deze leerlingen ‘de vlag uit kan’: we zijn geslaagd!”

Pieter Jan Hiemstra is als teacher leader verbonden aan KPC Groep

“Werkend leren in VSO en Praktijkonderwijs”
    Curriculumontwikkeling VSO en PrO
    Opbrengstgericht werken
    Formatief evalueren
    Kwaliteitszorg
    • VSO De Marwindt: Introductie en implementatie formatieve evaluatievormen
    • VSO school regio Den Bosch: audit in kader van kwaliteitszorg

    Whitepapers

    Blogs

    De Staat van het (Voortgezet) Speciaal Onderwijs

    Er is echt reden om met vertrouwen naar de toekomst te kijken. Dat beeld blijft hangen bij bestudering van de paragrafen in het rapport van de Inspectie over het (voortgezet) speciaal onderwijs.