“Met lef en een open hart je vak als mentor uitoefenen”

Als mentor ben je spil in de begeleiding van de leerling. Binnen het mentoraat krijgt coaching steeds meer nadruk. Wat zijn de uitdagingen hierbij en welke elementen zijn cruciaal voor impactvol coachen?

Op 17 februari en 10 maart verzorgt Mirjam Gilhuis de tweedaagse training over coachen. De cursus legt een stevige basis voor mentoren die hun coachende rol meer diepte willen geven. Gespreksvaardigheden zijn daarin van belang: praten met de leerlingen in plaats van tegen. Er is in de training veel ruimte voor eigen casussen en voor praktijkoefeningen.

Het motto van deze training is: coachen van leerlingen, tussen contact en contract. Contact en contract zijn begrippen uit het gedachtegoed van de transactionele analyse (TA). Een praktische theorie die Mirjam gebruikt in haar training. Kernidee is dat mensen door het nemen van eigen verantwoordelijkheid en door zelfsturing komen tot persoonlijke groei.

Bewustwording van je eigen gedrag

In haar training gaat Mirjam zeer praktisch te werk. “Maar ik doe niet aan stappenplannen. Dit is geen ‘dit-mag-niet-en-dat-mag-wel-training’. Er is bijvoorbeeld geen vast recept voor hoe je contact maakt met een leerling. Er zijn zoveel manieren. Bewustwording van je eigen opstelling en gedrag als mentor is hierin een belangrijke factor. Hoe doe ik het nu eigenlijk? Waar ben ik goed in? En wat is bij minder sterk? Ik zoek in de training naar ontmoetingen op de grens. Naar hoe je als leraar met lef en met open hart je taak als mentor kunt uitoefenen.”