Neuropsycholoog Jelle Jolles over executieve functies
Na het succes van zijn boek ‘Het tienerbrein’ schreef hoogleraar neuropsychologie Jelle Jolles ‘Leer je kind kennen’. Een boek over ontplooiing, leren, denken en het brein dat anderhalf jaar na verschijning niets aan actualiteitswaarde heeft ingeboet. In zijn boek besteedt Jelle Jollesruim aandacht aan de executieve functies. Een onderwerp dat steeds meer in de belangstelling staat bij leraren en schoolleiders. Op 9 februari organiseren we een studiedag voor met name het VO.
In het interview met KPC Groep ging Jelle Jolles nader in op de executieve functies. “Essentieel voor het cognitief leren en de sleutel tot sociaal leren en de persoonlijke groei en ontplooiing van leerlingen.”
Quotes uit het interview:
- “Vanuit de school is het een kernpunt dat een kind zelfinzicht krijgt: ‘waar ben ik al goed in, en in welk opzicht kan ik nog wel wat groei gebruiken?’. Dat de leerling leert nadenken, leert analyseren, leert argumenteren. Dan kom je weer bij de executieve functies. Door een betere vaardigheid in het overwegen, in het denken en kiezen kun je beter informatie schiften.”
- “Een leraar die feedback geeft en de ‘gebruiksaanwijzing’ van zijn leerling kent, die zorgt voor inspiratie en zelfreflectie. Dat is zo soft, hoor ik soms op scholen. Nee, zeg ik dan; die zijn essentieel voor het cognitief leren.”
- “Meer kennis over executieve functies bij leraren en schoolleiders kan bijdragen aan de ontplooiing van het kind en de adolescent.”