Werken met kernconcepten

Kinderen leren de wereld zelf te ontdekken en te onderzoeken. Veel scholen kiezen voor een andere aanpak voor het onderwijs op het gebied van aardrijkskunde, geschiedenis, natuur en techniek. De kern: leerstof op het gebied van wereldoriëntatie niet langer aanbieden vanuit ‘losse vakken’. Vanuit samenhangende thema’s (‘kernconcepten’) leren kinderen leren. Denk aan thema’s als ‘energie’, ‘macht’, ‘groei en leven’ en ‘tijd en ruimte’. Ook de creatieve vakken en onderdelen van taal en rekenen kunnen hierin geïntegreerd worden.

Thematisch onderwijs met kernconcepten

Ook aan de slag met kernconcepten? Wij verzorgen studiebijeenkomsten, coachen (leerkrachten, veranderteams, stuurgroepen) en bieden uw team of school procesbegeleiding bij de invoering. 

    Julianaschool
    Lees waarom de Julianaschool koos voor kernconcepten. 

    Barchschole 
    Lees hoe wij de Barchschole ondersteunen bij de invoering van kernconcepten. 


    Whitepaper ‘Werken met kernconcepten’

    Kernconcepten biedt mogelijkheden om kinderen op een betekenisvolle en actieve wijze de wereld te laten verkennen.

    Het werken met kernconcepten is een aanpak voor wereldoriëntatie die veel ruimte laat voor leerkrachten en leerlingen.

    Opleiding werken met kernconcepten

    Tijdens vier studiedagen leren leerkrachten op basis van de doelen van een kernconcept hoe je een kernconcept kunt voorbereiden en uitvoeren.