Leerlingen met een ondersteuningsvraag in het voortgezet onderwijs
Doel
De deelnemers kunnen:
- leerlingen met een ondersteuningsvraag (h)erkennen;
- de opgedane kennis direct toepassen in hun klassen;
- leerstijlen onderscheiden en leer- en werkstrategieën inzetten.
Inhoud
De training beslaat zes studiemiddagen met tussenliggende activiteiten (huiswerk) en elke bijeenkomst heeft een vaste opzet: theoretisch gedeelte, delen van ervaringen (casussen en intervisie) en tips en handreikingen voor begeleiding.
Tijdens de bijeenkomsten komen de volgende onderdelen aan de orde: leerdoelen, leerstijlen, leer- en werkstrategieën en diverse vormen van leerlingen met een ondersteuningsvraag, o.a. ADHD, ADD, dyslexie, autisme, en andere vormen die in de training ingebracht worden.
Werkwijze
De leraren worden uitgedaagd en toegerust rondom verschillende ondersteuningsvragen en krijgen handvatten om leerlingen te kunnen begeleiden en collega’s te adviseren.
Resultaat
Leraren kunnen in hun eigen beroepspraktijk verschillen tussen leerlingen (h)erkennen en gerichte interventies inzetten om leerlingen te begeleiden. Daarnaast kunnen ze collega’s inspireren hier ook mee aan de slag te gaan.
Tijdsinvestering
De tijdsinvestering bedraagt 24 contacturen en (ongeveer) 12 huiswerkuren.
NB Tenzij anders vermeld gelden voor de deelname aan de trainingen geen aanvullende eisen ten aanzien van vooropleiding of ervaring en bedraagt de studiebelasting uitsluitend het vermelde aantal contacturen.