Leren leren in het voortgezet onderwijs, hoe doe je dat?
Doel
‘Hij weet niet hoe hij moet leren. Maar hoe moet ik dat hèm dan leren?’ ‘Ze is zo’n slimme meid, maar ze weet niet hoe ze haar proefwerk goed moet voorbereiden, hoe kan dat toch?’.
Dit zijn uitspraken die we op VO scholen met regelmaat te horen krijgen als het leren stagneert of de resultaten beneden de verwachting blijven. We krijgen dit soort geluiden van ouders, docenten of de leerling zelf. Welke factoren spelen een rol bij het leren leren? Welke invloed heb je als docent op het leren leren van je leerlingen? Wat kan je doen in de klas en daarbuiten om je leerlingen net een stapje verder te krijgen in zijn of haar eigen leerproces? Tijdens de workshop krijg je handvatten waarmee je aan de slag gaat op individueel niveau of in een klas op het gebied van het leren leren.
Inhoud
Tijdens de workshop worden leerstrategieën besproken, wordt gekeken op welke manier je als docent kan helpen de concentratie te verbeteren, welke invloed differentiatie heeft in de klas op het leren in de les en op welke wijze je als docent een positieve invloed hebt op het leren van de leerlingen. Randvoorwaarden als motivatie, angst en concentratie komen eveneens aan de orde.
Werkwijze
Tijdens de workshop krijg je kennis aangereikt over de factoren die het leren beïnvloeden. We delen ervaringen, werkvormen en praktische instrumenten als werkbladen. Ook gaan we in op de gesprekstechnieken waarmee de docent een individuele leerling, leerlingen in een klein groepje of leerlingen klassikaal kan ondersteunen bij het leren leren.
Deze workshop wordt verzorgd door Frederiek Westerveld of Yvonne Visser, netwerkpartners van KPC Groep. Beide trainers hebben uitgebreide ervaring als orthopedagoog op diverse scholen voor VO. Naast een beleidsmatige en adviserende rol dragen zij zorg voor trainingen van docenten en leerlingen. Daarnaast onderzoeken en/of begeleiden zij leerlingen. Dit gaat met name over leerlingen die meer nodig hebben dan de basisondersteuning die het VO kan bieden. Daarnaast behandelt Yvonne vanuit haar eigen orthopedagogische/psychologische praktijk jongeren die ‘’vastlopen’’ op een of meerdere levensgebieden.
Resultaat
Aan het einde van de workshop:
- weet je wat het verschil is tussen leervoorwaarden en leerstrategieën;
- heb je tips en handvatten die direct toepasbaar zijn in de praktijk gericht op het verbeteren van leerstrategieën bij verschillende vakken;
- kun je in de praktijk aan de slag met leren leren 1 op 1 met één leerling binnen een groepje of klassikaal.
Tijdsinvestering
1 dagdeel
NB Tenzij anders vermeld gelden voor de deelname aan de trainingen geen aanvullende eisen ten aanzien van vooropleiding of ervaring en bedraagt de studiebelasting uitsluitend het vermelde aantal contacturen.