Masterclass: De school als netwerkorganisatie in de regio
Doel
In korte en boeiende masterclasses daagt Ton Bruining u uit om samen met andere onderwijsprofessionals de urgenties, dilemma’s en mogelijke interventies omtrent het professionaliseringsbeleid in uw onderwijsorganisatie te verkennen.
Inhoud
De ontwikkeling van een professionele cultuur, eigentijds onderwijs, duurzaamheid en impact van de school op de omgeving hangt af van de externe oriëntatie van de school. Deze masterclass begint bij de oriëntatie op alle belanghebbenden. Denk aan ouders, aanleverend en afnemend onderwijs, het regionale bedrijfsleven etc. Maar ook aan het belang van kennispartners als de lerarenopleidingen en het speciaal onderwijs. Hoe kom en blijf je in wederkerige verbinding met deze partijen en wat kan de gerichte inzet van een kritische externe vriend betekenen voor de ontwikkeling van onderwijs, organisatie en onderwijsmensen?
Werkwijze
Vooraf nodigt Ton Bruining u uit om uw (leer)vragen in te brengen. Uw vragen verweeft hij in een programma waarin u uw kennis, inzicht en vaardigheden verder ontwikkelt en verfrist. De praktische insteek van het programma helpt u om het professionaliseringsbeleid van uw eigen schoolorganisatie onder de loep te nemen en naar een hoger niveau te brengen.
Leestips:
- Zeven sleutels voor professionalisering met impact (infographic)
- Ontwikkeling van vakmanschap vraagt om leren in verbinding (artikel)
Resultaat
In de masterclass worden deelnemers uitgedaagd om hun organisatie te bezien als een moderne, professionele netwerkorganisatie die positie heeft en positie kiest in de regio. Ze staan stil bij het belang van wederkerige constructieve netwerkrelatie en het belang van (het organiseren van) impulsen van buiten de organisatie voor een duurzame ontwikkeling van school en onderwijs.
Tijdsinvestering
1 dagdeel
Profiel Ton Bruining
Dr. Ton Bruining (1956) heeft ruim 35 jaar ervaring als trainer, docent, adviseur, opleidingsmanager, lector, directeur, bestuurder en toezichthouder. Hij promoveerde in 2006 op een onderzoek naar leren op de werkplek. Op basis van zijn praktijkervaringen publiceert hij regelmatig in de vakpers. Hij adviseert en begeleidt onderwijsorganisaties bij de ontwikkeling van hun vermogen om te leren en te innoveren. Daarbij werkt hij met leraren, begeleidt hij interne adviseurs en stafdelingen en is hij gesprekspartner voor bestuurders en toezichthouders. Naast zijn advieswerk is Ton Bruining docent en begeleider in de master leren en innoveren van de Marnixacademie en maakt hij deel uit van de onderzoeksgroep van het lectoraat Leren en innoveren.
NB Tenzij anders vermeld gelden voor de deelname aan de trainingen geen aanvullende eisen ten aanzien van vooropleiding of ervaring en bedraagt de studiebelasting uitsluitend het vermelde aantal contacturen.