Meer doen met ICT en nieuwe media in het basisonderwijs
Doel
Hoe krijg je overzicht in het oerwoud van digitale mogelijkheden? Deze korte cursus geeft u in duidelijke taal handvatten om ICT toe te passen in de dagelijkse praktijk. Na het volgen van de cursus kunt u aan de slag met concrete toepassingen om ICT te integreren in uw lessen en het leerproces voor de leerlingen te verrijken.
Inhoud
In de cursus gaan we in op de 21e eeuwse vaardigheden die gericht zijn op ICT. We doen dit aan de hand van de taxonomie van Bloom. Centraal staat de vraag hoe we ICT kunnen inbedden in de onderwijspraktijk. We gaan praktisch aan de slag met diverse apps en online mogelijkheden die direct toepasbaar zijn. Tijdens de cursus leert u hoe u uw lessen aantrekkelijker kunt maken en beter kunt richten op de individuele behoeften van de leerlingen (gepersonaliseerd leren). Ook maakt u kennis met de basisbeginselen van programmeren in het onderwijs. Voor deelname is het noodzakelijk dat u beschikt over een eigen ‘device’ (chromebook, laptop, eventueel tablet).
Werkwijze
Vertrekpunt voor deze cursus is het model 21e eeuwse vaardigheden. Ook zoomen we in op de integratie van ICT in het onderwijs. Dit aan de hand van het TPACK model. Tijdens de cursus gaat u direct aan de slag met de verschillende toepassingen. Zoals Google Classroom, Flipping the Classroom en de ontwikkeling van interactieve video’s. Deze cursus is speciaal bedoeld voor het basisonderwijs. Voor alle groepen komen onderwerpen en mogelijkheden aan bod.
Resultaat
Na afloop van de cursus kunt u:
- ICT- toepassingen inbedden in uw groep
- Mogelijkheden benutten voor meer gepersonaliseerd leren
- Verantwoorde keuzes maken over de inzet van ICT binnen uw school
Tijdsinvestering
2 bijeenkomsten van 4 uur + 1 tot 2 uur huiswerk.
NB Tenzij anders vermeld gelden voor de deelname aan de trainingen geen aanvullende eisen ten aanzien van vooropleiding of ervaring en bedraagt de studiebelasting uitsluitend het vermelde aantal contacturen.