Motiveren van leerlingen
Doel
Hoe kan je leerlingen inspireren? In deze training gaan we aan de slag met de achtergronden van motivatie en passen deze toe op de situatie in de les. Je leert hoe leerlingen leren (breinleren) en wat hen drijft, zodat je deze drijfveren kunt aanboren in de les. Daarnaast leer je hoe je ‘groeigericht’ feedback kunt geven.
Inhoud
De training richt zich naast bewustwording van docenten op kennisverwerving rond motivatie én het praktisch toepassen in de klas. Onderwerpen die aan bod komen zijn:
- De drijfveren van leerlingen en de ondersteuningsmogelijkheden binnen de school;
- Ondersteunende theorieën op het gebied van motivatie zoals Heller, Deci en Ryan (relatie, autonomie en competentie) en Carol Dweck (mindset);
- De werking van het brein en de functie die het brein heeft bij leren en motiveren;
- Feedback geven en ontvangen aan de hand van de theorie van de mindsets van Carol Dweck
- Naar keuze: werken met hogere orde denkvragen
Werkwijze
De trainingen bestaan uit een afwisseling van theorie, praktische werkvormen en intervisie. Tussen de trainingen door krijgen de deelnemers een huiswerkopdracht.
Resultaat
Docenten:
- Hebben inzicht in de drijfveren van leerlingen en de ondersteuningsmogelijkheden binnen de school.
- Kennen ondersteunende theorieën van Heller, Deci en Ryan (relatie, autonomie en competentie) en Carol Dweck (mindset).
- Weten hoe het brein werkt en welke functie het brein heeft bij leren en motiveren;
- Kunnen feedback geven en ontvangen.
Tijdsinvestering
3 dagdelen (12 contacturen)
Huiswerkopdracht: 8 uur (2 x 4 uur).
NB Tenzij anders vermeld gelden voor de deelname aan de trainingen geen aanvullende eisen ten aanzien van vooropleiding of ervaring en bedraagt de studiebelasting uitsluitend het vermelde aantal contacturen.