Passie voor Onderwijs, hoe houd je het vuur brandend?
Doel
‘’Met je leerlingen optrekken in de (zoek)tocht naar ontwikkeling en ontplooiing. Daarom heb je gekozen voor dit vak. Jij weet als geen ander dat onderwijs uiteindelijk draait om goede pedagogische relaties met leerlingen. Vanuit jouw bevlogenheid en vakmanschap sta je de hele dag aan. Maar in je dagelijkse praktijk ervaar je dat niet alles mogelijk is en dingen soms anders lopen dan je zou willen. En dat over onderwijs (te) vaak gedacht wordt als een product of een systeem. En dat er zoveel is dat afleidt van dat waar het werkelijk om zou moeten draaien in het onderwijs.’’
Speciaal voor onderwijsprofessionals die zich herkennen in dit beeld ontwikkelden we het maatwerkprogramma “Passie voor Onderwijs, hoe houd je het vuur brandend?”. Samen met collega’s uit de eigen school of onderwijsorganisatie nemen we de deelnemers mee in een zingevings- en vitaliteitstraining speciaal voor onderwijsprofessionals die aandachtig stil willen staan bij hun vakmanschap, motivatie en werkplezier.
Inhoud
Het programma Passie voor Onderwijs, hoe houd je het vuur brandend? biedt deelnemers de gelegenheid om met rust, aandacht en toewijding te reflecteren op hun pedagogische vakmanschap en bevlogenheid.
Het programma kent twee pijlers: passie voor onderwijs en compassie voor jezelf. Deelnemers leren hoe deze twee elkaar versterken en hoe je kunt omgaan met de uitdagingen binnen het onderwijs. We staan stil bij het spanningsveld tussen wens en werkelijkheid. Deelnemers ervaren wat passie en compassie kunnen betekenen voor hen als betrokken onderwijsprofessional.
De volgende onderdelen komen in het programma aan bod:
- In gesprek over inspiratie en motivatie
- (Com)passie en pedagogische relaties
- Compassie voor jezelf, compassie voor de leerling
- Inspirerende beelden van compassie en passie
- Zien, bewogen worden en in beweging komen
Naast het inhoudelijke programma is er ruimte voor ontspanning en informele interactie.
De training Passie voor onderwijs is een coproductie van ZIN academie en KPC Groep. Onze trainers ontwikkelden deze training op basis van hun ervaringen vanuit persoonlijke groei- en zingevingstrajecten in onderwijs en zorg.
Werkwijze
Onze trainers zorgen voor een toegankelijke en gevarieerde aanpak en voor inspirerende en veilige omgeving. Tijdens het programma wordt veelvuldig de connectie gemaakt met de praktijk en persoonlijke ervaringen van de deelnemers en wisselen we verschillende werkvormen af:
- Gesprekken en momenten van stilte
- Verhalen en visualisaties
- Actieve oefeningen en reflectiemomenten
- Verwoorden en luisteren
Resultaat
- Je leert om vanuit (com)passie de pedagogische relatie met je leerlingen te versterken.
- Je leert beter voor jezelf te zorgen en je persoonlijke ontwikkeling te stimuleren.
- Je kunt je pedagogische visie helder verwoorden, zodat anderen begrijpen waarom je doet wat je doet.
- Je identificeert wat je nodig hebt om jouw pedagogische vakmanschap te versterken en je bevlogenheid te behouden.
- Je leert zingeving, werkplezier en vitaliteit met elkaar te verbinden.
Omvang
Het maatwerkprogramma is bestemd voor collega’s uit dezelfde onderwijsorganisatie die samen stil willen staan bij hun vakmanschap, motivatie en werkplezier. De training wordt in afstemming met u op maat vormgegeven. De training bestaat uit 2 aaneengesloten dagen inclusief een avondprogramma en overnachting in Kloosterhotel Zin maar kan in een passende vorm ook op uw locatie worden aangeboden.
Meer weten over de mogelijkheden:
Neem contact op met Walter van den Elsen, senior adviseur duurzame inzetbaarheid bij KPC Groep.
NB Tenzij anders vermeld gelden voor de deelname aan de trainingen geen aanvullende eisen ten aanzien van vooropleiding of ervaring en bedraagt de studiebelasting uitsluitend het vermelde aantal contacturen.