Rekenen: van leerlijnen naar rekendidactiek
Doel
Wat doe je als je merkt dat de rekenmethode niet goed aansluit bij de leerbehoeften van je leerlingen? Als je signaleert dat kinderen steeds uitvallen op bepaalde rekengebieden. Ondertussen voel je continu de druk om door te gaan naar de volgende les, naar het volgende hoofdstuk.
Wat te doen? Blijf je vasthouden aan de methode? Of ga je voortaan aan de slag met de actuele leerbehoeften van de leerlingen? Hoe zoek je daarin de balans?
Deze training is bedoeld voor leerkrachten die willen leren denken vanuit behoeften en doelen. Hiervoor is diepgaande kennis nodig van de leerlijnen. Die kennis stelt je in staat de regie meer in eigen handen te nemen. Hierdoor kun je gevarieerde instructies verzorgen en passende didactische modellen inzetten. Met de inzichten die je verwerft in deze training kun je de rekenmethode op verantwoorde en doordachte wijze inzetten als bron en middel voor jouw rekenlessen.
Vanuit dit nieuwe perspectief kun je doelgericht rekenonderwijs realiseren, beredeneerd omgaan met het leerstofaanbod en tijd creëren om met rekenthema’s aan de slag te gaan die écht aansluiten bij de leerbehoeften van je leerlingen.
Inhoud
- Referentieniveaus 1F en 1S, domeinen en leerlijnen.
- Doorgaande leerlijn rekenen van groep 1 t/m groep 8.
- Vanuit leerlijnen een beredeneerd aanbod creëren waarbij je de rekenmethode “los” durft te laten.
- Gebruik van rekenmaterialen.
Werkwijze
We beginnen met theorie. We nemen je op interactieve wijze mee in de cruciale onderdelen van de rekendidactiek. Je krijgt inzicht in de elementen die cruciaal zijn bij het maken van keuzes voor je rekenaanbod.
Vervolgens vormen we groepjes van deelnemers die op hun school dezelfde rekenmethode gebruiken. Hier leggen we de rekenmethode naast de referentieniveaus en kerndoelen van het rekenonderwijs. Daarna ga je aan de slag met het clusteren van onderwijsbehoeften en het ‘omvormen’ van het rekenaanbod.
Tot slot krijg je praktische tips en instrumenten mee om een rekenles vorm te geven aan de hand van een goed gefundeerde rekenmuur.
Om de impact van deze training te vergroten, adviseren we je de volgende zaken mee te nemen:
- methodemateriaal (handleiding, methodeboeken en leerlijnen zoals in de methode omschreven);
- concreet rekenmateriaal dat je gebruikt of dat aanwezig is op jouw school.
Resultaat
- Je hebt overzicht en inzicht in de leerlijn rekenen.
- Je kunt de vertaalslag maken van methodedoelen naar de leerlijn rekenen.
- Je beschikt over inspirerende werkvormen om je rekenonderwijs betekenisvoller te maken voor je leerlingen.
NB Tenzij anders vermeld gelden voor de deelname aan de trainingen geen aanvullende eisen ten aanzien van vooropleiding of ervaring en bedraagt de studiebelasting uitsluitend het vermelde aantal contacturen.