Speeddate met AI: ChatGPT en Copilot voor docenten (1.5 uur)
Doel
AI-tools zoals ChatGPT en Copilot maken snel hun opmars in het onderwijs. Veel leerlingen en studenten omarmen deze technologie al, terwijl docenten nog zoeken naar manieren om deze tools in hun werk te gebruiken. Hoe kan het hun lessen verrijken? En hoe kunnen ze beter begrijpen wat hun leerlingen ermee doen? Met ondersteuning van enthousiaste en kundige studenten van de TU Eindhoven ontdekken docenten hoe tools zoals ChatGPT en Copilot kunnen helpen bij lesvoorbereidingen, het samenvatten van vakliteratuur en meer.
Inhoud
In deze verkorte workshop maken docenten snel kennis met de mogelijkheden van AI in het onderwijs. We behandelen de volgende thema’s:
- Kennismaken met AI-tools: Een snelle introductie tot ChatGPT , Copilot en andere AI-tools.
- Slim gebruikmaken van AI-tools: Basisvaardigheden om tools zoals ChatGPT en Copilot effectief in te zetten door slimme vragen te stellen.
- Korte praktijkopdrachten: Probeer eenvoudige opdrachten uit, zoals het voorbereiden van lessen, het maken van presentaties, en het opstellen van quizzen of toetsvragen. Ontdek hoe AI je kan helpen bij het genereren van nieuwe ideeën voor werkvormen en het snel opzetten van leermateriaal. Ervaar direct hoe deze tools je werk kunnen ondersteunen en vereenvoudigen.
Werkwijze
De workshop begint met een korte, interactieve introductie waarin we de mogelijkheden van AI verkennen. Daarna gaan de deelnemers aan de slag met zowel ChatGPT als Copilot: ze leren hoe ze vragen kunnen stellen om snel de juiste antwoorden te krijgen. Vervolgens oefenen ze met enkele praktische opdrachten, zoals het maken van presentaties of het genereren van lesideeën.
Ook ontdekken ze hoe ChatGPT en Copilot kunnen helpen bij het opstellen van quizzen en toetsvragen. De sessie eindigt met een korte Q&A, waarin we ingaan op vragen over veiligheid en ethiek bij het gebruik van AI.
Resultaat
Na deze 1,5 uur durende workshop:
- Hebben deelnemers een basiskennis van ChatGPT, Copilot en andere AI-tools.
- Weten ze hoe ze AI-tools kunnen gebruiken om snel lesideeën te genereren en werk te vereenvoudigen.
- Hebben ze ervaren hoe AI kan bijdragen aan hun lesvoorbereiding.
- Begrijpen ze de basisprincipes van veilig gebruik van AI-tools in het onderwijs.
Kortom, deelnemers hebben een snelle introductie gehad en zijn klaar om zelf verder te experimenteren met AI in hun onderwijspraktijk.
Tijdsinvestering
2 uur.