Speeddate met AI en ChatGPT voor docenten
Doel
AI en tools zoals ChatGPT maken snel hun opmars in het onderwijs. Veel leerlingen en studenten omarmen deze technologie al, terwijl docenten nog zoeken naar manieren om ChatGPT in hun werk te gebruiken. Hoe kan het hun lessen verrijken? En hoe kunnen ze beter begrijpen wat hun leerlingen ermee doen? Met ondersteuning van enthousiaste en kundige studenten van de TU Eindhoven ontdekken docenten hoe ChatGPT kan helpen bij lesvoorbereidingen, het samenvatten van vakliteratuur en meer.
Inhoud
In deze verkorte workshop maken docenten snel kennis met de mogelijkheden van AI in het onderwijs. We behandelen de volgende thema’s:
- Kennismaken met AI-tools: Een snelle introductie tot ChatGPT en andere AI-tools.
- Slim gebruikmaken van ChatGPT: Basisvaardigheden om ChatGPT effectief in te zetten door slimme vragen te stellen.
- Korte praktijkopdrachten: Probeer eenvoudige opdrachten uit, zoals het voorbereiden van lessen, het maken van presentaties, en het opstellen van quizzen of toetsvragen. Ontdek hoe ChatGPT je kan helpen bij het genereren van nieuwe ideeën voor werkvormen en het snel opzetten van leermateriaal. Ervaar direct hoe deze tools je werk kunnen ondersteunen en vereenvoudigen.
Werkwijze
De workshop begint met een korte, interactieve introductie waarin we de mogelijkheden van AI verkennen. Daarna gaan de deelnemers aan de slag met ChatGPT: ze leren hoe ze vragen kunnen stellen om snel de juiste antwoorden te krijgen. Vervolgens oefenen ze met enkele praktische opdrachten, zoals het maken van presentaties of het genereren van lesideeën.
Ook ontdekken ze hoe ChatGPT kan helpen bij het opstellen van quizzen en toetsvragen. De sessie eindigt met een korte Q&A, waarin we ingaan op vragen over veiligheid en ethiek bij het gebruik van AI.
Resultaat
Na deze 1,5 uur durende workshop:
- Hebben deelnemers een basiskennis van ChatGPT en andere AI-tools.
- Weten ze hoe ze ChatGPT kunnen gebruiken om snel lesideeën te genereren en werk te vereenvoudigen.
- Hebben ze ervaren hoe AI kan bijdragen aan hun lesvoorbereiding.
- Begrijpen ze de basisprincipes van veilig gebruik van AI-tools in het onderwijs.
Kortom, deelnemers hebben een snelle introductie gehad en zijn klaar om zelf verder te experimenteren met AI in hun onderwijspraktijk.
Tijdsinvestering
2 uur.