Vaardigheidstraining verzuimgesprekken voor leidinggevenden
Doel
Vrijwel niets kan de continuïteit van onderwijs en teamwerk zo belemmeren als het ziekteverzuim. Scholen hebben het beleid en de procedures rondom ziekteverzuim meestal dan ook goed op orde.
Schoolleiders en andere leidinggevenden besteden een aanzienlijk deel van hun werktijd aan het minimaliseren van het ziekteverzuim. Ze doen dat onder andere door het voeren van diverse typen verzuimgesprekken.
Dat zijn vaak lastige gesprekken. Men moet manoeuvreren tussen aandacht en begrip voor de problematiek en emoties van de medewerker en diens privésfeer, de werkrelatie met de medewerker en met het team en de doelstellingen van de organisatie. En bovendien oog houden voor de formele kant, zoals verslaglegging, dossiervorming, deadlines vanwege wet- en regelgeving en de sturing daarop daarvan vanuit HR of P&O en instanties.
Het voeren van verzuimgesprekken stelt eisen aan de vaardigheden van de leidinggevende. In deze training leer je dankzij uitvoerige praktijkoefeningen met levensechte situaties en een trainingsacteur hoe je betere en effectievere verzuimgesprekken voert.
Inhoud
Voor het voeren van effectieve verzuimgesprekken is het van belang om precies te weten wanneer je wat moet doen en hoe. Om mee te bewegen maar ook vasthoudend te zijn en dóór te vragen. Dat leer je door goed te oefenen en je gespreksvaardigheid door te ontwikkelen in een veilige leeromgeving. Op een hands-on manier scherp je jouw gespreksvaardigheden aan.
In deze training staan we kort stil bij de formele kant van het verzuimbeleid waarna we ons concentreren op het aanleren of aanscherpen van de vaardigheden die je als leidinggevende nodig hebt bij het voeren van verzuimgesprekken. Je krijgt – onder andere door intensief te oefenen met een trainingsacteur – praktische handvatten aangereikt om in verzuimgesprekken het best mogelijk resultaat te boeken. Om vanuit een positieve benadering de benodigde informatie met je zieke medewerker uit te wisselen. Ook leer je hoe je de eventuele dieperliggende oorzaken van het verzuim achterhaalt. Zo werk je aan een lager ziekteverzuim, snellere re-integratie, duurzaam herstel én beter teamwerk!
Werkwijze
Hoe ziet deze teamtraining eruit?
- In een voorgesprek brengen we de wensen van de deelnemers in kaart.
- De training wordt toegespitst op de vooraf benoemde leerdoelen van de deelnemers.
- Met een trainingsacteur gaat elke deelnemer aan de slag met levensechte situaties. Theorie is belangrijk, maar vaardigheden ontwikkel je vooral door heel veel zelf te doen.
- Wij zorgen daarbij voor een open en veilige leeromgeving waarin de deelnemers ook van elkaar leren.
- Deelnemers oefenen in één volle dag met de verschillende typen verzuimgesprekken en leren hoe je daar de maximale hoeveelheid informatie uit haalt en gebruikt.
- We combineren praktisch oefenen met wat basistheorie.
- De training is desgewenst uit te breiden met een terugkomdagdeel. Dan werken we vanuit de ervaringen die de deelnemers in de tussenliggende tijd hebben opgedaan en is gericht op dooroefenen en/of het oefenen met gesprekssituaties die niet eerder aan bod kwamen.
Deze training wordt verzorgd door Walter van den Elsen. Als adviseur en trainer begeleidt Walter in tal van trajecten onderwijsprofessionals, -teams en leidinggevenden om het beste uit zichzelf en uit elkaar te halen.
Opbrengst
Na deze training
- Ken je de grondregels van een goed verzuimgesprek.
- Heb je inzicht in de basisprincipes van effectief een-op-een communiceren.
- Kun je respectvolle en tegelijkertijd doelgerichte vragen stellen die jou de juiste informatie geven.
- Kun je doorvragen en verifiëren ‘zonder een aap op je schouder te krijgen’.
- Kun je doelen en werkwijzen bepalen voor de verschillende typen gesprekken.
- Weet je wat jouw sterke en minder sterke kanten zijn en hoe je hiermee omgaat tijdens een-op-een gesprekken.
Tijdinvestering
Een volle dag en optioneel één terugkomdagdeel. Het terugkomdagdeel wordt gepland circa drie tot vier weken ná de eerste trainingsdag. Deelnemers kunnen hierdoor het geoefende in de praktijk brengen. In het afsluitende dagdeel kunnen we op basis van de ervaringen dooroefenen of aan de slag gaan met nieuwe specifieke gesprekssituaties.
NB Tenzij anders vermeld gelden voor de deelname aan de trainingen geen aanvullende eisen ten aanzien van vooropleiding of ervaring en bedraagt de studiebelasting uitsluitend het vermelde aantal contacturen.