Verdiepingscursus Hoogbegaafdencoach
Doel
Deze verdiepingscursus biedt jou de kans om je verder te ontwikkelen als hoogbegaafdencoach. Deze cursus is bedoeld voor professionals die minimaal een basiscursus over hoogbegaafdheid hebben gevolgd of ruime ervaring hebben in het begeleiden van hoogbegaafde leerlingen. Werk je in het onderwijs of begeleid je hoogbegaafde kinderen? Dan is deze cursus perfect voor jou! Je verbetert je advies-, coachings- en begeleidingsvaardigheden en krijgt praktische kennis en adviezen die je direct kunt toepassen. We werken met casussen uit de praktijk van de deelnemers. Je gaat met praktijkgerichte kennis en adviezen naar huis.
Inhoud
Deze verdiepingscursus HB-coach zorgt voor een verdere stap in je ontwikkeling als hoogbegaafdencoach. We starten daarom vanuit praktijksituaties (ingebracht door deelnemers), die we vanuit intervisie en de theorie met elkaar gaan bespreken. Daarnaast oefenen we met coachingstechnieken.
In de eerste bijeenkomst inventariseren we de inhoudelijke vragen vanuit de theorie. Deze komen in de volgende bijeenkomsten aan bod. Voorbeelden qua verdieping van theorie zijn: omgaan met succesblokkades, werken aan leerstrategieën bij HB-leerlingen, begeleiding van perfectionisme en (faal)angst, praktische technieken bij de begeleiding van HB-leerlingen (G-denken, spellen etc.), coaching van dubbel bijzondere leerlingen, begeleiden van existentiële vragen, executieve functies.
De cursus wordt verzorgd door drs. Esther de Boer, expert hoogbegaafdheid (ECHA) en medeauteur van o.a. de publicaties “Een andere kijk op hoogbegaafdheid”, “Een andere kijk op onderpresteren”, “Een andere kijk op scholen” en “Werken met begaafdheid in de klas”. Esther is opgeleid tot docent VO en tot psycholoog. Daarnaast heeft zij verschillende coachingsopleidingen gevolgd op het gebied van oplossingsgericht coachen en Transactionele Analyse. Esther traint docenten en adviseert scholen. Ook begeleidt zij individuele (hoogbegaafde) leerlingen met uitdagingen op school.
Werkwijze
Elke bijeenkomst heeft een vaste structuur:
- Inleiding/terugblik op de vorige bijeenkomst en het huiswerk;
- Reflectie op eigen onderwijspraktijk en schoolsituatie; inventarisatie casussen van deelnemers;
- Theoretisch kader coaching en oefenen met coachingsgesprekken;
- Intervisie;
- Theoretisch kader hoogbegaafdheid en praktische opdrachten;
- Evaluatie van de bijeenkomst;
- Vooruitblik en aandachtspunten (huiswerk/praktijkopdracht).
Resultaat
Na de cursus:
- Heb je je verder ontwikkeld als hoogbegaafdencoach en begrijp je beter hoe je de leerling coacht en steunt bij complexe vragen rond hoogbegaafdheid en het onderwijsproces;
- Kun je leerlingen beter coachen en ondersteunen;
- Heb je verdiepende kennis over HB-gerelateerde onderwerpen zoals het begeleiden bij executieve functies, existentiële vragen, leerstrategieën bij HB-leerlingen, begeleiding van (faal)angst, praktische technieken bij de begeleiding van HB-leerlingen (G-denken, spellen etc.), coaching van dubbel bijzondere leerlingen;
- Kun je beter adviseren bij de begeleiding van de hoogbegaafde leerling in samenwerking met de ondersteunings-/zorgcoördinator of IB’er;
- Heb je naar jezelf gekeken als HB-coach en in beeld gebracht wat je leerpunten zijn.
Als hoogbegaafdencoach vervul je verschillende rollen en bevind je je op verschillende speelvelden. Je bent bijvoorbeeld adviseur, belangenbehartiger, coach en/of vertrouwenspersoon. Deze verschillende rollen en posities vragen om een diversiteit aan vaardigheden, kennis en werkvormen.
In deze vierdaagse verdiepingscursus gaan we in op de volgende onderdelen:
- Complexe situaties verhelderen bij de begeleiding van hoogbegaafde leerlingen;
- Coachen / gesprekken voeren met leerlingen;
- Coaching: begeleidingsrollen richting collega’s, vraagbaak, intervisie van leerlingen en collega’s;
- Kennis over hoogbegaafdheidsgerelateerde onderwerpen zoals leerstrategieën bij hoogbegaafde leerlingen, begeleiding van (faal)angst, praktische technieken bij de begeleiding van hoogbegaafde leerlingen (G-denken, spellen etc.), coaching van dubbel bijzondere leerlingen.
Omvang
Deze bijeenkomsten vinden plaats op donderdag 13 maart, 10 april, 15 mei en 12 juni 2025.
Zie ook: hoogbegaafdencoach basiscursus
Tijdsinvestering
5 uur huiswerk per bijeenkomst.
- Lezen ondersteunend materiaal;
- Gesprekken voeren met leerlingen;
- Gesprek voeren met leidinggevende;
- Schrijven plan van aanpak/actiepunten;
- Maken van een presentatie;
- Voorbereidingstijd.
NB Tenzij anders vermeld gelden voor de deelname aan de trainingen geen aanvullende eisen ten aanzien van vooropleiding of ervaring en bedraagt de studiebelasting uitsluitend het vermelde aantal contacturen.