Passie voor Onderwijs, hoe houd je het vuur brandend?
Doel
Met je leerlingen optrekken in de (zoek)tocht naar ontwikkeling en ontplooiing. Daarom heb je gekozen voor dit vak. Jij weet als geen ander dat onderwijs uiteindelijk draait om goede pedagogische relaties met leerlingen. Vanuit jouw bevlogenheid en vakmanschap sta je de hele dag ‘’aan’’. In de dagelijkse praktijk ervaar je (te) vaak beelden over onderwijs als product of systeem. Je ervaart dat niet alles mogelijk is en dingen soms anders lopen dan je zou willen. En er is zoveel dat afleidt van dat waar het werkelijk om draait.
Juist daarom ontwikkelden we het programma “Passie voor Onderwijs, hoe houd je het vuur brandend?”. Een zingevings- en vitaliteitstraining speciaal voor onderwijsprofessionals die aandachtig stil willen staan bij hun vakmanschap, motivatie en werkplezier.
Inhoud
Het programma Passie voor Onderwijs, hoe houd je het vuur brandend? biedt jou de gelegenheid om met rust, aandacht en toewijding te reflecteren op jouw pedagogische vakmanschap en je bevlogenheid.
Het programma kent twee pijlers: passie voor onderwijs en compassie voor jezelf. Je leert hoe deze twee elkaar versterken en hoe je kunt omgaan met de uitdagingen binnen het onderwijs. Je leert omgaan met het spanningsveld tussen wens en werkelijkheid. Je ervaart wat passie en compassie kunnen betekenen voor jou als onderwijsprofessional.
De volgende onderdelen komen aan bod:
- In gesprek over inspiratie en motivatie
- (Com)passie en pedagogische relaties
- Compassie voor jezelf, compassie voor de leerling
- Inspirerende beelden van compassie en passie
- Zien, bewogen worden en in beweging komen
Naast het inhoudelijke programma is er ruimte voor ontspanning en informele interactie.
De training Passie voor onderwijs is een coproductie van ZIN academie en KPC Groep. Onze trainers ontwikkelden deze training op basis van hun ervaringen vanuit persoonlijke groei- en zingevingstrajecten in onderwijs en zorg.
Werkwijze
Het trainingsprogramma omvat 2 aaneengesloten dagen inclusief een overnachting. Onze trainers zorgen voor een toegankelijke en gevarieerde aanpak en voor inspirerende en veilige omgeving. Tijdens het programma wordt veelvuldig de connectie gemaakt met de praktijk en persoonlijke ervaringen van de deelnemers en wisselen we verschillende werkvormen af:
- Gesprekken en momenten van stilte
- Verhalen en visualisaties
- Actieve oefeningen en reflectiemomenten
- Verwoorden en luisteren
Resultaat
- Je leert om vanuit (com)passie de pedagogische relatie met je leerlingen te versterken.
- Je leert beter voor jezelf te zorgen en je persoonlijke ontwikkeling te stimuleren.
- Je kunt je pedagogische visie helder verwoorden, zodat anderen begrijpen waarom je doet wat je doet.
- Je identificeert wat je nodig hebt om jouw pedagogische vakmanschap te versterken en je bevlogenheid te behouden.
- Je leert zingeving, werkplezier en vitaliteit met elkaar te verbinden.
Omvang
Deze training vindt plaats op 6 en 7 februari 2025.
Tijdsinvestering
Het programma beslaat een tweedaagse; 5 aaneengesloten dagdelen, inclusief een overnachting.
Prijs
Deelname kost € 925,00 per deelnemer, inclusief BTW. Inclusief trainingsmateriaal, consumpties overdag, lunches, diner, overnachting en ontbijt.
Maximaal aantal deelnemers 16 personen, minimaal 10 deelnemers.
Locatie en trainers
Onze ervaren ZIN trainers hebben allen een achtergrond in het onderwijs. Ze hebben voor de klas gestaan en sommigen hebben ook bestuurlijke ervaring. Hierdoor begrijpen zij als geen ander jouw ervaring als docent. Daarnaast zijn zij bedreven in het begeleiden van groepen en creëren zij een veilige omgeving waarin je jezelf kunt zijn.
Het tweedaagse programma vindt plaats bij ZIN in Vught, een voormalig klooster. Deze inspirerende omgeving biedt de perfecte setting om te reflecteren op jezelf en je werk. Geniet van biologisch eten, verken het prachtige landgoed en neem deel aan de dagelijkse meditatiemomenten.
NB Tenzij anders vermeld gelden voor de deelname aan de trainingen geen aanvullende eisen ten aanzien van vooropleiding of ervaring en bedraagt de studiebelasting uitsluitend het vermelde aantal contacturen.