Vormgeven aan uitdagend onderwijs: hoe maak je als docent het verschil?
Doel
Een klas vol leerlingen of studenten die volledig in het leren opgaan; welke docent droomt daar niet van. De praktijk leert echter dat dit, ondanks grote betrokkenheid, goede bedoelingen en jarenlange docentenervaring, niet altijd vanzelfsprekend is.
Hoe kun je als docent je onderwijs zo vormgeven dat het jouw leerlingen uitdaagt? En: wat is dat eigenlijk: uitdagend onderwijs? En welke rol en handelingsrepertoire passen bij mij als docent?
In deze training leer je welke bewezen elementen bijdragen aan het ontwikkelen en geven van uitdagend onderwijs én hoe je deze kunt vertalen naar een aanpak die past bij jou én bij jouw eigen onderwijspraktijk.
Inhoud
Je brengt allereerst in beeld wie jij bent als docent. Waarom doe je de dingen die je doet, wat houdt jou bezig en wat zijn jouw overtuigingen?
Vervolgens staan we stil bij de vraag welke (door onderzoek én praktijk) bewezen elementen kunnen bijdragen aan het ontwerpen en verzorgen van uitdagend onderwijs. Vervolgens gaan we actief aan de slag met het ontwerpen van uitdagend onderwijs dat naadloos aansluit bij jouw unieke onderwijspraktijk én bij wie jij bent als docent.
Reflectie op eigen denken en handelen loopt als een rode draad door deze training.
Thema’s die worden behandeld zijn onder andere:
- Leren zichtbaar maken en werken met feedback.
- Differentiatie en passende begeleiding.
- Dialoog met leerlingen/studenten.
- Werken met complexe taken.
- Reflectie op de eigen rol van docent.
De training wordt verzorgd door Liane van de Braak. Puttend uit onder andere haar ervaring als docent en lerarenopleider begeleidt Liane als trainer/adviseur onderwijsprofessionals en -organisaties bij het vormgeven van betekenisvol en uitdagend onderwijs. Dit vanuit haar motto: “niet veranderen om te veranderen maar omdat het beter kan”.
Werkwijze
Er is geen kant-en-klare blauwdruk voor het geven van uitdagend onderwijs. Bewezen elementen moeten vormgegeven worden in afstemming op jouw unieke onderwijssituatie.
Om maximaal resultaat uit deze training te halen verzamel je vooraf informatie:
- Wat is de onderwijsvisie van jouw school / team? Liefst zo concreet mogelijk.
- Wat zijn de belangrijkste verschillen binnen jouw doelgroep?
- Wat zijn de behoeften t.a.v. het leren van jouw doelgroep? Denk hierbij bijvoorbeeld aan: zelfstandigheid, sturing, samenwerken, complexiteit, verwerkingsvormen, structuur, rol van de docent.
Vóór aanvang van de training ontvang je hiervoor een voorbereidingsopdracht.
De training is interactief met verschillende werkvormen waarin theorieoverdracht, individueel werken en samenwerken elkaar afwisselen. Er wordt daarbij expliciet gewerkt met de kracht van de groep. We werken met voorbeelden en ervaringen uit de eigen praktijk van de deelnemers én we geven elkaar feedback.
Resultaat
Aan het einde van deze training:
- Weet jij welke bewezen elementen bijdragen aan het ontwerpen en verzorgen van uitdagend onderwijs;
- Weet jij haarfijn wat jij als docent belangrijk vindt en hoe jij in je kracht staat;
- Heb je meerdere ideeën waarmee jij jouw onderwijs uitdagend kunt maken;
- Heb je een concreet ontwerp voor uitdagend onderwijs dat zowel is afgestemd op jouw leerlingen/studenten als op jou als docent.
Tijdsinvestering
De training is een dag.
Naast de dag zelf heb je ongeveer 2 á 3 uur nodig om het onderzoek ter voorbereiding uit te voeren.
NB Tenzij anders vermeld gelden voor de deelname aan de trainingen geen aanvullende eisen ten aanzien van vooropleiding of ervaring en bedraagt de studiebelasting uitsluitend het vermelde aantal contacturen.