Dr. Ton Bruining
In mijn werk voor het onderwijs ga ik na wat de ambities, knelpunten en vragen zijn van scholen, onderwijsteams, leraren en schoolleiders. Als adviseur werk ik op een ‘onderzoekende manier’. Samen met het veld ga ik op zoek naar mogelijkheden om te leren vragen te beantwoorden, knelpunten op te lossen en ambities te realiseren.
Al vroeg in mijn loopbaan leerde ik zelf dat de sleutel van mijn vakmanschap zat in het zoeken van verbinding met andere disciplines. In het met andere ogen kijken naar mijn werk en in het samen leren door te doen. In mijn werk voor scholen en met onderwijsmensen stimuleer ik dat ook. Daarbij zoek ik graag de spanning op. Welke activiteiten voldoen niet meer? Waar schuurt het? Welke gesprekken worden liever uit de weggegaan?
“Samen leren door te doen”
- Da Vinci College, Dordrecht: Vorming van een lectoraat/practoraat innovatie in het beroepsonderwijs
- Leidinggeven in het MBO: Verkenning voor de MBO Raad met 80 leidinggevenden uit MBO naar de ontwikkelingsbehoefte van schoolleiders in MBO.
- Avans+ Lector Leiderschap in Onderwijs: Boegbeeld van de masterleiderschap in onderwijs van Avans+
- Ds. Piersoncollege, Den Bosch: begeleiding van praktijkonderzoek naar de ontwikkeling van 10-14 onderwijs.
Multilevel boundary crossing in a professional development school partnership
Ontwikkeling van vakmanschap vraagt om leren in verbinding
Inleiding bij artikelenreeks over activiteitentheorie van Engeström
Vakmanschap. 10-delige reeks in het HRD Magazine Opleiding & Ontwikkeling.
Publicaties
Whitepapers
Blogs
Onderwijsvernieuwers Sjef Drummen en Jan Fasen hebben een belangrijk boek gemaakt, 10 jaar Agora in de praktijk. Boekbespreking door Ton Bruining.
Goed onderwijs staat of valt met de kwaliteit van de leraar. Scholen investeren dan ook in de professionalisering van leraren. Daarbij vallen Ton Bruining 3 dingen op.
Goed onderwijs staat en valt met de professionalisering van leraren. In dit blog wil ik op basis van onze ervaring laten zien dat er veel meer kan met professionalisering dan we in de praktijk zien.
Het valt me op dat in het onderwijs veel oog is voor professionalisering, maar ook dat er denkfouten worden gemaakt in de aanpak daarvan.
In aanloop naar de masterclass The next Step voor de interne academie op 6 december schrijft Ton Bruining een reeks van blogs.