Mirjam Gilhuis

“Als leraar beweeg je je in een veld tussen de uitersten van ruimte innemen en ruimte bieden. Binnen deze uitersten wordt de leerling autonoom. Naast de didactiek en de cognitie heeft de leraar daarvoor veel zelfkennis nodig. Moeilijke gesprekken voeren, minder leuk nieuws brengen, grenzen aangeven maar ook met een open hart luisteren is van belang. Wie zichzelf kent, heeft daarin meer betekenis voor de ander”.

“Ik schep ruimte voor leraren waarin ze kunnen ontdekken hoe zij het goede gesprek kunnen voeren; met de leerling als individu, met de klas of met collega’s. Binnen de speelruimte die ik aanbied, kun jij met diepgang, humor en lef het zelfonderzoek doen. Dit leidt ertoe dat je steviger je plek in de school kunt innemen.”

“Met lef en liefde voor de klas”
    Persoonlijke groei voor leraren
    Veilig leef- en leerklimaat
    Deep Democracy
    Herstelgericht werken
    • Wellant College. Training begeleiden van zij-instromers en startende collega’s.
    • Dalton College Alkmaar. Mentoren training ‘coachen met zwier’ inclusief supervisietraject met kleine groepen
    • Technische Universiteit Delft. Training ‘stevig in de klas’, bewust een veilige basis creëren met lef en liefde
    • Kennemer College Beverwijk. Studiedag over de veilige basis met gesprekken aan de hand van Deep Democracy