Strategie en verandermanagement

Beweging en verandering. Dat zijn constanten in onderwijsorganisaties. Onze onderwijsorganisatie-adviseurs hebben veel ervaring met de opzet en begeleiding van ontwikkel- en verandertrajecten. Of het nu gaat om strategie- en organisatievraagstukken, de ontwikkeling van professionele samenwerkingsrelaties of de ondersteuning van interne ontwikkelteams: altijd is het vertrekpunt uw ambitie of probleem. Met onze aanpak zorgen we voor eigenaarschap, creëren we draagvlak en komen we samen met opdrachtgevers tot doorbraken. Complexe vraagstukken dagen ons uit. We voorzien ze van maatwerk-oplossingen die impact hebben op de kwaliteit van de organisatie, de samenwerkingsrelaties en het primaire proces.

Kernthema’s binnen onze dienstverlening zijn:

  • Strategie- en organisatieontwikkeling
  • Samenhang en samenwerking
  • Onderwijsvernieuwing en -innovatie

Strategie- en organisatieontwikkeling

We worden ingeschakeld bij een breed spectrum van vraagstukken. Van krimp- en formatieproblematiek tot vragen rond governance, leiderschap, visie en kernwaarden. Onze professionals adviseren, coachen, begeleiden projecten en vervullen de rol van klankbord.

Selectie uit opdrachten:

  • Begeleiding ‘heidagen’ scholengroep in het VO
  • Begeleiding bij scenario-ontwikkeling schoolbestuur in krimpregio
  • Projectleiding schoolbrede vakwerkplannen 2.0.
  • Begeleiding bij vormgeven aan professionaliseringsbeleid en interne academie

Samenhang en samenwerking

Onderwijs organiseren en onderwijs maken is mensenwerk. De samenhang en samenwerking tussen en binnen de organisatieonderdelen, afdelingen, teams en werkprocessen is cruciaal om te komen tot resultaten en is een voorwaarde voor werkplezier Dat geldt voor directieteams maar evenzeer voor onderwijsteams en de samenwerking met nieuwe partners zoals bij fusies. Cultuur is daarbij een sleutelfactor. Onze professionals onderzoeken, adviseren begeleiden onderwijsorganisaties bij het vormgeven, verbeteren of herstellen van effectieve samenwerkingsrelaties.

Selectie van opdrachten:

  • Vitaliseren samenwerking binnen directieteam
  • Post-fusietraject: creëren van eenheid in verscheidenheid tussen de betrokken teams
  • Samenwerking binnen ‘teams in trouble’ verbeteren
  • Teambuilding in nieuw geformeerd directieteam
  • Mediation

Adviseurs

Contactformulier

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*

    Verhalen uit de bestuurskamer

    De aan KPC verbonden bestuursadviseurs houden zich bezig met vraagstukken rond leiderschap, verandermanagement, organisatieontwikkeling en cultuurverandering. In de reeks ‘Verhalen uit de bestuurskamer’ beschrijven ze fictieve verhalen en gebeurtenissen maar wel gebaseerd op de dagelijkse adviespraktijk en opgehaald uit gesprekken met verschillende bestuurders, rectoren en directeuren. Bedoeld als inspiratie en als prikkels voor reflectie.

    Whitepaper Begroten in onzekere tijden

    Voor het bestuur/de directie en de Raad van Toezicht van een school is het van cruciaal belang dat het onderwijsproces goed kan blijven lopen. Die stabiliteit kan in het geding komen als gevolg van financiële tegenvallers, zeker als die onvoorzien zijn. Een begroting en meerjarenbegroting helpen om zicht en grip te houden op de financiën van de school/scholengroep.

    Boekbespreking Handboek HRD

    Ton Bruining, netwerkpartner van KPC Groep, bespreekt de inmiddels derde editie van het handboek HRD. Hierin onderstreept hij het belang van de aandacht voor het leren en ontwikkelen van zowel de mensen die in het onderwijs werken als de onderwijsorganisaties.

    Artikel Kwaliteitscultuur

    In dit artikel ontrafelt Annemiek Staarman de essentie van een kwaliteitscultuur in onderwijsorganisaties. Ze staat stil bij de kritische factoren van een sterke kwaliteitscultuur, bij wat er nodig is om zicht te krijgen op de kwaliteit in de school en de rol van de kwaliteitsmedewerker.

    Onderwijs vanuit een waardenkader

    Geïnspireerd door filosoof Harry Kunneman spreekt Ton Bruining vaak over ‘onderwijs dat werkt, dat deugt en deugd doet’. Een artikel over dit driedimensionale perspectief op onderwijs. In dit artikel gaat Ton Bruining onder meer in op meerlagige kennis in de onderwijspraktijk, wereldgericht onderwijs, de disbalans tussen ‘de bedoeling’ en ‘het systeem’ en gedeeld leiderschap.