Hoop, humor en herstel: Maak van je school een veilige basis
Stel je voor: een school waar iedereen die er leert en werkt dagelijks met plezier naar toe gaat en er veel leert. Een school waar gelachen wordt en waar je verdriet en successen kunt delen. Zo’n school, die steunt en uitdaagt is een veilige basis van waaruit je jezelf en de wereld kunt ontdekken. En een veilige basis is wat zoveel leerlingen en ook hun leraren, zeker in deze tijd, zo hard nodig hebben.
Dit boek is een praktijkboek. ‘Hoop, humor en herstel’ en biedt handreikingen voor het ontwikkelen en zo nodig herstellen van relaties met en tussen leerlingen, met ouders en binnen onderwijsteams. Dat is waardevol of je nu leraar, herstelcoördinator, onderwijsondersteuner, schoolleider of conciërge bent. Onderwerpen die onder meer belicht worden zijn: competentie-autonomie-relatie, steunen en uitdagen, herstelgericht werken en de ‘pedagogische dansvloer’.
Auteur Jan Ruigrok is verbonden aan KPC Groep en ondersteunt scholen al tientallen jaren om een veilige basis zijn voor leerlingen én leraren. Voor KPC Groep verzorgt hij onder meer trainingen rond herstelgericht werken in het onderwijs, rond faalangst (‘Van faalangst naaf faalkracht’) en rond provocatieve coaching.