Leiderschap voor de school als gemeenschap
Schoolleiderschap is sturing geven aan relaties. Schoolleiders moeten daarbij omgaan met uiteenlopende en soms tegenstrijdige verwachtingen. Hoe doe je dat? Morris Oosterling ging in gesprek met afscheidnemende directeuren en conrectoren in het VO over hun ervaringen en hun wijze lessen voor de toekomstige generatie schoolleiders. Ook bevat deze publicatie een reflectie van de auteur op de school als gemeenschap van leerlingen, leraren en leiders. Dit mede gebaseerd op onderzoek en publicaties van derden en eigen onderzoek. Verder staat de auteur in deze publicatie stil bij de nieuwe beroepsstandaard voor schoolleiders.
Als adviseur, coach, opleider en onderzoeker is Morris Oosterling verbonden aan het netwerk van KPC Groep. Zijn focus ligt op vraagstukken rondom leiderschap, bestuur en toezicht en kwaliteitsborging. In 2019 promoveerde hij op het proefschrift ‘Op zoek naar leiderschap: de top van non-profit organisaties bezien vanuit selectie’.
Tip! Oriëntatiedag Leidinggeven in het VO.