Proefschrift: Het geheim van de innovatieve schoolleider
In haar proefschrift ‘Het geheim van de innovatieve schoolleider’ gaat Daniëlle Verschuren op zoek naar de kern van succesvol schoolleiderschap. Haar conclusie: Juist in deze tijd van verzakelijking in het onderwijs, wordt de groeiende behoefte aan aandacht voor de zachte aspecten van het schoolleiderschap zichtbaar. Deze paradox vraagt om een significant andere benadering van de professionalisering van deze doelgroep, waarin nu vooral het accent ligt op verbetering van kennis- en vaardigheden.
In haar promotieonderzoek zette ze een ‘narratieve onderzoeksmethode’ in. Het uitgangspunt daarbij vormt de professionele en persoonlijke biografie van de respondenten. Daarnaast hield ze diepte-interviews met een twintigtal kernactoren uit de educatieve sector. “Schoolleiders moeten weten wie zij zijn, waar zij vandaan komen en welke implicaties dit heeft voor de ontwikkeling van hun leiderschap. Meer aandacht voor deze aspecten kan bijdragen aan écht duurzame resultaten. Dan kijk je niet naar de buitenkant, maar ga je op zoek naar de kern”, aldus Verschuren.