Verbeteren van begrijpend lezen: de schoolleider als ‘mogelijkmaker’

Artikelen
Sectoren
Primair onderwijs, Voortgezet onderwijs
Auteur:
Marjolein van Oenen
Jaar:
2022
Uitgever:
KPC Groep
Pagina’s:
9

Het onderwijs in begrijpend lezen staat op veel scholen hoog op de agenda. Dat is niet voor niets. Niet alleen zijn er tegenvallende PISA resultaten. Ook vallen er gaten in de leesontwikkeling van leerlingen door de coronamaatregelen.

Het idee moet terrein winnen dat verbeteren van begrijpend leesonderwijs niet alleen op het bord ligt van de leerkracht. Juist voor de schoolleider ligt er een belangrijke rol, stelt Marjolein van Oenen. In dit artikel diept Marjolein deze invalshoek verder uit. Ze gaat in op onderwerpen als teamleren, psychologische veiligheid, motivatie, capaciteit en gelegenheid. Verder bevat de publicatie reflectievragen voor de schoolleider en praktische aanbevelingen.

Ook interessant: visie ontwikkelen op taal een lezen