Whitepaper ‘Succesvol zijn én blijven als onderwijsorganisatie’
In deze whitepaper gaat Tessa Pierik in op de spanning tussen verantwoorden, presteren en reflecteren en wat duurzaam succes realiseren vergt van leidinggevenden in het onderwijs. Daarbij put ze uit de wetenschappelijke literatuur en uit onderzoek over leiderschap, organiseren en verandermanagement.
In deze paper komen thema’s aan bod als:
- ‘goed’ worden zonder betekenis;
- wendbaarder worden in een VOCA-wereld;
- de effectiviteit van leidinggevenden;
- de relatie tussen leiderschap en medewerkersbetrokkenheid;
- de organisatie als ‘echokamer’;
- de synergie tussen verantwoorden en betekenisverlening.
Tessa Pierik is verbonden aan het netwerk van KPC Groep en vervulde management- en directiefuncties in het (speciaal) onderwijs en op het grensvlak van onderwijs en zorg. Als onderwijsorganisatieadviseur ondersteunt zij als procesbegeleider, als coach en als ‘frisdenker’ besturen en scholen bij het oprekken van het denken over de (door)ontwikkeling van de organisatie en het herijken van ambities. Met als inzet: hogere interne verwachtingen en betekenisontwikkeling die verder reikt dan ‘de basis op orde’; nieuwe energie en inspiratie in de organisatie/het directieteam/bestuur; versterking van alignement in organisatie (missie/visie/drijfveren/speerpunten); impactvolle ingangen voor management development, innovatiebeleid, HR-beleid.