Verbeteren van taal- en leesonderwijs
Verbeteren van taalonderwijs is een weerbarstig vraagstuk in het primair onderwijs. Professionalisering en het verbeteren van didactische kennis en vaardigheden – vanuit wetenschappelijke inzichten en kennis van de praktijk – zijn sleutels voor kwaliteitsverbetering. De aan KPC Groep verbonden experts sluiten aan bij de kennis die je in huis hebt en bieden houvast en ondersteuning waar nodig. We plakken geen pleisters, maar ondersteunen bij het realiseren van duurzame verbeteringen.
Vragen van scholen
Scholen stellen aan ons zowel inhoudelijke als procesmatige vragen. Voorbeelden hiervan zijn:
- Wat zijn startpunten bij het verbeteren van je taalleesonderwijs?
- Welke stappen zet je met je team of in je klas om het verschil te maken?
- Hoe verbind je taal aan OJW (oriëntatie op jezelf en de wereld)?
- Hoe kun je taalactiviteiten verrijken en hoe dompelen we kinderen hierin onder?
- We merken dat we niet op één lijn zitten. Hoe komen we tot een gemeenschappelijke visie?
- Welke tools zijn in onze context vooral nodig om te komen tot verbeteringen?
De visie van waaruit wij samenwerken en ondersteunen
- We sluiten aan bij de school- en teamcontext en bij de aanwezige kennis.
- We vertrouwen op het vakmanschap en zetten in op het ontwikkelpotentieel van leerkrachten en teams.
- Verbeteren van taal- en rekenonderwijs is een gezamenlijk proces dat om samenwerking vraagt tussen alle lagen van de school (leerkracht, team, taal-/rekencoördinator, schoolleider).
- We zijn onafhankelijk; geen verkopers van methodes of aanpakken. De focus ligt op wat werkt voor de leerling en voor de leerkracht.
- We werken vraaggestuurd en op maat. Wij kunnen daarbij de rol op nemen van adviseur, (proces-/traject)begeleider, coach, co-teacher of trainer.
Resultaten
De vragen die aan de basis liggen van onze begeleiding, variëren sterk. Hieronder voorbeelden van de impact van onze begeleidingstrajecten en de resultaten die scholen boeken.
Op schoolniveau:
- Een helder en gedragen beeld van de koers binnen het domein van het leesonderwijs, soms zelfs verankerd in kwaliteitskaarten of vergelijkbare documenten voor borging.
- Een scherpere visie op het taal- en leesonderwijs en gedeeld eigenaarschap om deze visie als kompas en toetssteen in te gaan zetten.
- Verbetering van de didactische vaardigheden van het leerkrachtenteam. Dit heeft als resultaat dat een groter aantal leerlingen profiteert van het onderwijs dat zij ontvangen. Scholen worden daardoor veerkrachtiger en effectiever in hun aanpak, mede dankzij onze ondersteuning.
Op klasniveau:
- Actuele kennis over taal- en leesonderwijs met de nieuwste inzichten.
- Nieuwe ideeën om lezen, taal en wereldoriëntatie met elkaar te verbinden.
- Nieuwe manieren om kinderen onder te dompelen in rijke taal en het creëren van ruimte hiervoor.
Stappen voor een duurzaam leesbeleid
Visie bouwen op taal en lezen in PO
In deze training krijg je inzicht in al die factoren die van invloed zijn op het leesonderwijs, kijk je naar wat je eigen overtuigingen over het taalleesonderwijs zijn en ga je naar huis met voldoende kennis om met je team te bouwen aan een gedeelde visie op taal en lezen. Zo zorg je ervoor dat het leesbeleid duurzaam en met kwaliteit kan worden geïmplementeerd in je school.
Zet de leerkracht in zijn kracht
Het leesonderwijs moet beter. Dat is niets nieuws. Nederlandse jongeren scoren slecht op internationale leestoetsen en ze zijn de slechts gemotiveerde lezers ter wereld. Leesoffensieven, rapportages, initiatieven, meningen en platformen (begrijpen lezen) domineren de media. Ook de overheid zet de ‘turbo’ erop door opnieuw geld vrij te maken voor een subsidieregeling verbetering basisvaardigheden.