Thematisch onderwijs met kernconcepten

In het basisonderwijs is thematisch werken met kernconcepten een krachtige aanpak die de natuurlijke nieuwsgierigheid van leerlingen aanwakkert en hen helpt om diepere inzichten te verwerven.

Basisscholen werken met kernconcepten bij thematisch onderwijs omdat het structuur en samenhang biedt in het curriculum. Door thema’s rond kernconcepten te organiseren, kunnen leerkrachten verschillende vakken integreren, waardoor leerlingen een diepgaandere en bredere kennis opdoen. Kernconcepten, zoals “groei” of “kracht,” bieden leerlingen een houvast om verschillende onderwerpen vanuit meerdere invalshoeken te verkennen. Dit helpt niet alleen met het opbouwen van inzicht, maar ook met het ontwikkelen van vaardigheden zoals kritisch denken, probleemoplossing en creativiteit. Daarnaast sluit thematisch werken met kernconcepten beter aan bij de natuurlijke nieuwsgierigheid van kinderen, waardoor leren betekenisvoller en motiverender wordt.

Begeleiding van Taco Houkema: een blik achter de schermen

KPC Groep ondersteunt scholen bij hun oriëntatie op thematisch werken. Hoe gaat zo’n oriëntatiedag nu eigenlijk in zijn werk? Taco Houkema geeft een inkijkje: “Afgelopen week mocht ik opnieuw een studiedag over thematisch werken en kernconcepten verzorgen bij Kindcentrum Snijders in Rijswijk. Wat een dynamisch en innoverend team van professionals is daar aan het werk. Mensen die waar mogelijk het onderwijs zelf ontwikkelen en het direct laten aansluiten bij de kinderen en de te behalen doelen.”

Inspiratie en voorbeelden

“Ik start zo’n dag meestal met het geven van inspiratie en voorbeelden. We kijken hoe we aan de hand van minimaal de doelen van wereldoriëntatie de leeromgeving zo kunnen inrichten dat kinderen niet alleen werken aan het opdoen van kennis, maar ook aan vaardigheden, het opdoen van inzichten en het ontwikkelen van een passende houding. Er zijn 8 kernconcepten in gebruik. Dit keer werd Evenwicht & Kringloop behandeld. Om alles goed weg te kunnen zetten in verschillende fases van voorbereiding en uitvoering maken we gebruik van het TASC-model en dit keer zochten we verdieping door middel van de Taxonomie van Bloom. In de middag was er ruimte voor verdere voorbereiding van het thema. Ik ben heel benieuwd wat ook hier weer allemaal uit wordt gehaald. Een voorbeeld van een integrale benadering in de praktijk.”

Oriëntatie op thematisch werken

Meer weten over thematisch werken met kernconcepten? Hier vind je meer informatie over de studiedagen: Kernconcepten in het onderwijs.