Opleiding de school als veilige basis | herstelgericht werken

“Het is al meer dan tien jaar geleden dat ik bij Jan Ruigrok een training over herstelrecht heb gevolgd. En wat ik daar geleerd heb gebruik ik nog dagelijks. Het is een manier van denken, die je wanneer je ermee bekend bent, niet meer kunt loslaten.”

Dit soort geluiden zijn vaak op te tekenen onder oud-deelnemers van trainingen over herstelrecht die Jan Ruigrok verzorgt. Met zijn grote schat aan ervaring leert hij onderwijsprofessionals en teams anders om te gaan met conflicten en grensoverschrijdend gedrag in de school.  De kern hiervan: van straffen en vergelden wordt niemand beter. Het is veel effectiever om de beschadigde relatie en het vertrouwen tussen de betrokken partijen te herstellen. Daarbij is het ook veel leerzamer, stelt Jan Ruigrok. Over ‘herstelgericht werken’ schreef hij verschillende publicaties. Ook is hij een veelgevraagd spreker en coach. Op 18 en 19 november en 11 en 12 december  verzorgt Jan een opleidingsprogramma.

Resultaten van training

Welke resultaten ziet Jan Ruigrok bij leraren die aan de slag gaan met herstelrecht? “Wat ik vaak hoor van deelnemers is dat ze nu eindelijk die instrumenten in handen hebben waarmee ze kunnen uitvoeren van wat ze in hun hart altijd gewild hebben. Ze merken dat effectief omgaan met conflicten de voldoening en het plezier in je werk kan verhogen. Een ander geluid dat ik vaak hoor is dat mensen anders gaan kijken naar ruzies en conflicten. Vroeger zagen ze het als een vervelend oponthoud van het leerproces, nu dat ze onvermijdelijk zijn en erbij horen en dat je er op een goede manier mee kunt omgaan. Daarmee worden conflicten, ook omdat ze onvermijdelijk zijn, deel van het leerproces en draagt herstelrecht ook bij aan verantwoord burgerschap ”