Werken aan beter leesonderwijs
We werken voor opdrachtgevers die hun school verder willen brengen. De aan KPC Groep verbonden adviseurs verspreiden graag hun kennis en praktijkervaring. Niet alleen via publicaties en blogs bijvoorbeeld, maar ook op congressen en events.
Taalexpert Marjolein van Oenen deelt op 5 april haar inzichten over het verbeteren van het leesonderwijs op het jaarcongres van de Stichting Lezen. Op 5 april gaat de netwerkpartner van KPC Groep een inmiddels uitverkochte sessie verzorgen over beter leesonderwijs voor meer dan 100 leerkrachten, taalcoördinatoren en leesconsulenten. “Al ruim bekend is wat bewezen effectief is. Maar hoe zorg je er nu voor dat beter leesonderwijs van de grond komt? Ik ga vooral in op de ‘hoe-vraag’: de proceskant van het verbeteren van begrijpend lezen. Waar moet je beginnen met je team? Hoe krijg je het team mee? Wie heeft welke rol binnen het schoolteam en wat kunnen leesconsulenten van bibliotheken betekenen? En niet te vergeten: hoe zorgen we ervoor dat het beklijft? Aan de hand van enkele belangrijke stappen wil ik scholen verder helpen bij het invullen van ‘het hoe’ van beter leesonderwijs.”
Extra geld
Deze week maakte minister Wiersma bekend dat er extra geld komt voor beter leren lezen, schrijven en rekenen voor het po en vo. Het budget gaat omhoog met ruim 200 miljoen voor de komende twee schooljaren. Eerder had het kabinet al 400 miljoen uitgetrokken voor de verbetering van de basisvaardigheden. Marjolein van Oenen: “We moeten ons wel realiseren dat het steeds korte injecties zijn en dat het iedere keer onzeker is of het structureel gaat worden. En dat is wel waar het onderwijs om vraagt: lange termijn visie en beleid. Ik zou daarom scholen adviseren om nu de subsidie aan te vragen (als je die al krijgt) om te werken aan duurzame verbetering en versteviging van het leesonderwijs. Geen quick fix oplossingen maar goed bekijken naar dat wat past en werkt voor het lange termijnbeleid.”